SAMODZIELNOŚĆ DAJE SZANSĘ

SAMODZIELNOŚĆ DAJE SZANSĘ – rozpoczynamy realizację 3 letniego projektu, którego głównym celem jest zwiększenie samodzielności 24 osób niepełnosprawnych powyżej 18 r.ż. z zaburzeniami rozwoju ze spektrum autyzmu, w szczególności z zespołem Aspergera (ZA), poprzez prowadzenie rehabilitacji ciągłej, mającej na celu rozwój umiejętności społecznych.

Projekt realizowany będzie w okresie kwiecień 2021- marzec 2024r.

 

  1. Obecnie prowadzimy rekrutację do trzeciego okresu finansowania od kwietnia 2023 do marca 2024r.
  2. Tegoroczna edycja programu „Samodzielność daje szansę” pozwala nam na realizację kolejnych pomysłów uczestników naszych zajęć.  Zgodnie z propozycjami naszych uczestników mieliśmy możliwość bywać m.in. na pokazach filmowych – w kinach i Centrum Nauki Kopernik, spektaklu teatralnym. Gościliśmy na wystawach muzealnych (Muzeum Narodowe, Muzeum Rzeźby, Iluzji,Karykatury), a także braliśmy udział w pokazach multimedialnych (m.in. Impresjoniści, Van Gogh,Frida).  Wspólne wyjścia to zawsze niepowtarzalna przestrzeń do wspólnego bycia razem, jak również generalizowania nabywanych podczas zajęć umiejętności.
  3. W ramach tegorocznego programu „Samodzielność daje szansę” zorganizowaliśmy cykliczne warsztaty taneczne, które dotyczyły różnego rodzaju rozrywek na parkiecie. Niezmienną częścią naszych zajęć było również propagowanie muzyki i zapoznawanie uczestników z jej różnymir odzajami i wspólne muzykowanie. Jak wiadomo muzyki łagodzi obyczaje, w związku z czym towarzyszy naszym uczestnikom również podczas zajęć, jako jedna z form relaksacji.
  4. „Samodzielność daje szansę” to projekt w którym dużą uwagę przykładamy do rozwoju umiejętności związanych z tytułową samodzielnością – stąd pokaźny blok zajęć kulinarnych i samoobsługowych jak również treningi z zakresu organizowania własnej przestrzeni i czasu wolnego. Zajęcia realizowane wramach tych bloków, to przestrzeń na naukę i dobrą zabawę.
  5. Podczas zajęć uczestnicy mieli okazję uczestniczyć we wspólnych turniejach gier planszowych, rozwiązywaliśmy wspólne zagadki logiczne (np. puzzle, tangramy). Zapoznawaliśmy się z nowymi i starymi słuchowiskami, słuchaliśmy audiobooków, prowadziliśmy treningi relaksacyjne. Uczestnicykorzystali także z możliwości oglądania seriali i słuchania ulubionej muzyki. Zajmowaliśmy się także pracą warsztatową – można tu wymienić tworzenie ceramiki, pracę z drewnem (konstruowanie,wypalanie), tworzenie biżuterii, wyrabianie świec, malowanie i rysowanie z użyciem różnych technik,kolorowanie, czy tworzenie witraży.
  6. Podstawą naszych działań w projekcie „Samodzielność daje szansę” był i jest rozwój umiejętności uczestników grup – stąd ich codzienna intensywna praca z różnego rodzaju zadaniami (potoczniezwanymi stolikowymi) realizowanymi metodą TEACCH. Jak co roku staraliśmy się poszerzać i urozmaicać nasze działania dostosowując je do potrzeb uczestników projektu.Powoli zbliżamy się do końca kolejnej edycji projektu „Samodzielność daje szansę”, to były trzy lata wspólnej z uczestnikami pracy nad ich indywidualnym rozwojem i samodzielnością. Mimo końcówki projektu nie zwalniamy tempa, szykując się do kolejnych projektowych wyzwać w ramach następnejedycji projektu.

Działania realizowane w projekcie to:

1. Zajęcia grupowe:

    • Trening Umiejętności Społecznych,
    • Trening Umiejętności Praktycznych,
    • Trening Organizacji Czasu Wolnego,
    • Warsztaty manualne,
    • Zajęcia Terenowe, w czasie których organizowane będą również wyjścia do różnych instytucji kultury i edukacji.

2.  Zajęcia indywidualne.

Działania te poprzedzimy specjalistyczną diagnozą funkcjonalną stanowiącą niezbędny etap procesu rekrutacji oraz określenia rzeczywistego poziomu opanowanych umiejętności oraz występowania zachowań niepożądanych.

Do udziału w projekcie zapraszamy dorosłe osoby z niepełnosprawnościami, z diagnozą całościowych zaburzeń rozwojowych, w szczególności z zespołem Aspergera, jak również całościowych zaburzeń rozwojowych ze sprzężoną niepełnosprawnością intelektualną, mieszkańców m.st. Warszawy, które ukończyły edukację i nie korzystają z innych stacjonarnych form wsparcia. Warunki jakie winien spełniać uczestnik to posiadanie orzeczenia o niepełnosprawności w stopniu umiarkowanym lub znacznym.

Zgłoszenia do projektu przyjmujemy: mailowo na adres [email protected],  osobiście po umówieniu się telefonicznym tel. 691 804 727 lub przez wysłanie zgłoszenia pocztą tradycyjną na adres ul. Kubickiego 9 lok. 3, 02-954 Warszawa.

Harmonogram Samodzielność daje szansę 2023 2024 PFRON

POPRZEDNIE EDYCJE

Realizacja w okresie kwiecień 2022 r.– marzec 2023 r.

W zajęciach terapeutycznych indywidualnych i grupowych organizowanych w ramach projektu „Samodzielność daje szansę” realizowanego w okresie
IV 2022- III 2023 w Fundacji SCOLAR w Warszawie, wzięło udział 20 osób powyżej 18 roku życia, z diagnozą całościowych zaburzeń rozwoju, posiadających orzeczenie o niepełnosprawności. W tym okresie przeprowadzono 1466 godzin zajęć grupowych, oraz 1017 h zajęć indywidualnych z zakresu komunikacji i samodzielności. Uczestnicy mieli możliwość, poza zajęciami w placówce, uczestniczyć w wielu wyjściach do instytucji kultury i sportu. Realizacja projektu prowadzi do zwiększenia samodzielności 20 osób niepełnosprawnych powyżej 18 rż. z zaburzeniami rozwoju ze spektrum autyzmu, w szczególności zespołem Aspergera (ZA), poprzez prowadzenie rehabilitacji ciągłej, mającej na celu rozwój umiejętności społecznych. Uczestnicy projektu objęci zostali rehabilitacją ciągłą, dostosowaną do indywidualnych potrzeb. Wszystkie działania w ramach projektu służą podniesieniu samodzielności osób niepełnosprawnych poprzez:

    • zwiększenie umiejętności właściwego funkcjonowania w różnych sytuacjach społecznych,
    • zmniejszenie ilości zachowań trudnych,
    • zwiększenie samooceny i poczucia własnej wartości osób z autyzmem,
    • wzrost umiejętności związanych z samodzielnym organizowaniem i spędzaniem czasu wolnego,
    • rozwijanie istniejących zainteresowań i nauka nowych form spędzania czasu wolnego,
    • wzrost umiejętności związanych ze sprawnością manualną,
    • praktyczne wykorzystanie wiedzy zdobytej w trakcie treningu umiejętności społecznych,
    • przełamywanie barier i lęków społecznych,
    • generalizacja nabytych umiejętności w nowych środowiskach,
    • ćwiczenie umiejętności: orientacji w terenie, korzystania z map i rozkładów, proszenie o pomoc,
    • wzrost umiejętności związanych z komunikowaniem się, w różnych środowiskach, w których funkcjonują, np. w środowisku domowym, w ośrodku terapeutycznym oraz w otoczeniu społecznym.

Głównym oddziaływaniem projektu jest poprawa relacji w otoczeniu osób niepełnosprawnych, dzięki zwiększeniu umiejętności pozwalających na radzenie sobie z problemami wynikającymi z niepełnosprawności i minimalizowania ich skutków. W bieżącym okresie udział w projekcie z sukcesem zakończyły 4 osoby.  

Realizacja w okresie kwiecień 2021 r.– marzec 2022 r.

W zajęciach terapeutycznych indywidualnych i grupowych organizowanych w ramach projektu „Samodzielność daje szansę” realizowanego w okresie
IV 2021- III 2022 w Fundacji SCOLAR w Warszawie, wzięło udział 20 osób powyżej 18 roku życia, z diagnozą całościowych zaburzeń rozwoju, posiadających  orzeczenie o niepełnosprawności. W tym okresie przeprowadzono 1440 godzin zajęć grupowych, oraz 1008 h zajęć indywidualnych z zakresu komunikacji
i samodzielności. Uczestnicy mieli możliwość, poza zajęciami w placówce, uczestniczyć w wielu wyjściach do instytucji kultury i sportu. W bieżącym okresie udział w projekcie z sukcesem zakończyły 3 osoby.