Start > Aktualności > SCOLARowy Newsletter No 2

Drugi i trzeci numer SCOLARowego Newslettera poświęcony będzie Zespołowi Aspergera.


Fundacja SCOLAR jest jednym z najprężniej działających warszawskich ośrodków zajmujących się diagnozą i terapią dzieci i młodzieży z Zespołem Aspergera. Od 12 lat diagnozujemy osoby z tym zaburzeniem, jednocześnie oferując im terapię indywidualną oraz grupową, opartą w dużej mierze o Trening Umiejętności Społecznych. Od dwóch lat prowadzimy Pozaszkolną Placówkę Specjalistyczną dla dzieci i młodzieży z ZA. Ideą Placówki jest łączenie zajęć terapeutycznych ukierunkowanych na rozwijanie umiejętności społecznych z zajęciami tematycznymi bliskimi zainteresowaniom uczestników.  Wiedząc, jak ważne dla właściwego funkcjonowania naszych podopiecznych jest świadomość środowiska rówieśniczego i szkolnego oferujemy również szkolenia zarówno dla psychologów szkolnych, nauczycieli, nauczycieli wspomagających jak również warsztaty dla klas.  Z a p r a s z a m y   d o   l e k t u r y !


PRZEKAZANIE DZIECKU INFORMACJI O DIAGNOZIE ZESPOŁU ASPERGERA.

Zespół Aspergera jest zaburzeniem rozwojowym najczęściej diagnozowanym w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. W przypadku dzieci niepełnoletnich rodzice pierwsi dowiadują się o diagnozie i to oni decydują, czy przekażą dziecku tę informację.
Często podczas spotkań podiagnostycznych rodzice pytają specjalistów: czy wiedza o zespole Aspergera nie obciąży dodatkowo ich dziecka, nie pogłębi poczucie odmienności? Jak wybrać moment na przekazanie informacji? W jaki sposób to powiedzieć?
Rodzice, którzy rozmawiali ze swoimi dziećmi o diagnozie dzielą się różnymi doświadczeniami: niektóre dzieci mówią o uczuciu ulgi, odciążeniu z poczucia winy za własną odmienność a dodatkowe informacje o zepole Aspergera pomagają im uporządkować własne doświadczenia (np. nietypowe wrażenia sensoryczne, potrzebę przewidywalności i powtarzalności). Jeszcze inne, jak mówią rodzice, dość szybko korzystają z diagnozy, aby usprawiedliwić niechęć do wykonywania różnych czynności. Czasem reakcja jest nieczytelna – dziecko nie komentuje informacji, nie zadaje pytań, sprawia wrażenie obojętnego. Bywa też tak, że wprost odmawia rozmowy na ten temat. W emocjach pojawiają się pytania – dlaczego się taki urodziłem? Reakcje są bardzo indywidualne i brak w nich jednego wzorca. Podobnie nie dysponujemy jednym kluczem wg którego rodzice mogliby postępować przy przekazywaniu dzieciom informacji o diagnozie. Rozsądne wydaje się rozwiązanie oparte na obserwacji dziecka. Warto zwrócić uwagę na sytuacje, gdy:

  • dziecko zaczyna zadawać pytania na temat zajęć, na które uczęszcza (dlaczego nikt z mojej klasy nie chodzi na zajęcia grupowe, biofeedback etc?);
  • pyta wprost, dlaczego jest inne, nikt nie chce się z nim bawić, odwiedzać, a niektórzy śmieją się z niego;
  • skarży się na zaczepki kolegów, przezwiska typu „dziwadło”;
  • nie zadaje pytań, ale wygłasza komentarze typu, „nikt nie interesuje się tym, co ja”, „wszyscy mają kolegów”, „tylko mnie przeszkadza hałas”;
  • Pytane o trudne zachowania, niewspółmierne emocje mówi o poczuciu braku wpływu
    („to mnie porywa”, „nie potrafię się opanować”)
  • w oglądanych bajkach, lub filmach, czytanych książkach koncentruje się na wątkach dotyczących odmienności, przeżywa je;

Takie zachowania / wypowiedzi dziecka mogą świadczyć o gotowości do rozmowy na temat diagnozy.
Czasem sytuacja zmusza nas do działania:

  • planujemy wizytę w ośrodku, w nazwie którego jest zespół Aspergera, lub autyzm (dziecko może przeczytać szyld przy wejściu do placówki);
  • podczas wizyt specjalistycznych dziecko słyszy wielokrotnie hasło „zespół Aspergera”.

O tym, jak powiedzieć dziecku o diagnozie warto porozmawiać z psychologiem prowadzącym terapię. Czasem przekazanie tej informacji rodzice powierzą terapeucie. W takich sytuacjach sesje odbywają się, zależnie od potrzeb całej rodziny, wspólnie lub indywidualnie z dzieckiem.
Inspiracji warto szukać w dostępnej literaturze, filmach, Internecie. Wspólnie z dzieckiem możemy oglądać filmy z interesującymi nas wątkami, nastolatkom podrzucać książki o tej tematyce, młodszym czytać wieczorem bajki, komiksy na ten temat. Starszym polecić blogi tematyczne.
Inspiracje dla dzieci młodszych (książki i filmy dotyczą autyzmu i zespołu Aspergera):

  • Krótkie filmy animowane „Akademia wynalazców” , „Podróż Marii” (dostępne na www.youtube.com)
    oraz na stronie Synapsis – zakładka „Poznaj Marię”)
  • Komiks Maria i Ja” Gallardo M, Gallardo M.  (od 5 r.ż)
  • Wszystkie koty mają zespół Aspergera”, Kathy Hoopmann (od 5 r.ż), dodatkowo dla dzieci z objawami nadpobudliwości polecam inną pozycję: Wszystkie psy mają ADHD”
  •  „Krzyś jest wyjątkowy” Amenta A.Ch. (od 5 r.ż)
  • „Kosmita ,Roksana Jędrzejewska-Wróbel (od 5 r.ż)
  • „Mój brat ma autyzm” Moore-Mallinos J. (od 5 r.ż)

Polecam również publikację „Mam zespół Aspergera. Oficjalnie jest to podręcznik skierowany do nauczycieli, uczniów i dziecka z diagnozą zespołu Aspergera. Jest to też ciekawa lektura dla rodziców i rodzeństwa. Skrótowa forma, wyselekcjonowane informacje mogą być inspiracją do ułożenia najważniejszych informacji, jakie zdecydujemy się przekazać dziecku we wstępnej rozmowie.
link do nieodpłatnego ściągnięcia książki: http://www.wwarszawie.org.pl/images/files/calosc-page.pdf
Internetowe inspiracje dla rodziców i nastolatków:

Koci Świat – moje życie z ASD – kociswiatasd.blox.pl - „Mam autyzm i nie zbieram pieniędzy na konto.
Za to piszę, co mi się podoba” – blog dorosłej młodej kobiety. Bardzo polecam.

  • Asperger i życie z zespołem Aspergera blog - www.facebook.com/zespolaspergerInspiracje dotyczące zaburzeń współistniejących:
  • Komiks „Czarne fale” – dla nastolatków zmagających się z depresją, lub objawiających obniżony nastrój (informacje o zakupie komiksuhttp://czarnefale.blogspot.com/)
  • Świat oczami fobiczki – video blog nastolatki z rozpoznaniem fobii społecznej. https://www.youtube.com/channel/UCi4uBpZxuhepqo7urHs2yngDo wspólnego obejrzenia (po uprzednim obejrzeniu przez rodziców):
  • Mary and Max - Animowana opowieść o niezwykłej przyjaźni, w której jednym z głównych bohaterów jest Aspi.
  • Ekranizacja sztuki opartej na ksiązce „Dziwny przypadek psa nocną porą”. Spektakl zrealizowany przez Teatr Narodowy w Londynie transmitowano na całym świecie w 2012 roku. Widzowie cyklu „National Theare Live” mogli obejrzec film w Multikinie.
  • The boy inside – opowieść o dwunastolatku z zespołem Aspergera, który próbuje kontrolować swoje wybuchy aby móc nadać sens swemu szkolnemu życiu.
  • Temple Grandin – niezwykły film o dorastaniu znanej na całym świecie tytułowej Temple Grandin, kobiety z objawami ze spectrum autyzmu.Filmy trudne ze względu na dodatkowe wątki:
  • Ben X - 16-letni Ben ma zespół Aspergera. Prześladowany w szkole i niezdolny do komunikowania się z otoczeniem, ucieka w świat gry on-line.
  • Strasznie głośno niesamowicie blisko - Film opowiada o 11-letnim Oskarze z diagnozą Zespołu Aspergera, który stracił tatę w tragedii 11 września. Nie mogąc poradzić sobie ze stratą zaczyna szukać go przez rozwiązywanie zagadki o „tajemniczym kluczu”.Filmy dla rodziców:
  • W kosmosie nie ma uczuć – Osiemnastoletni Aspi postanawia znaleźć bratu nową narzeczoną.
  • Mozart and the whale – dramat/komedia romantyczna oparta na historii Jerry’ego Newporta i Mary Meinel, opowiadająca o romansie dwojga ludzi z Zespołem Aspergera
  • Adam - Romantyczny dramat przedstawiający głównego bohatera z Zespołem Aspergera, który zakochuje się z wzajemnością w nowo zamieszkałej w sąsiedztwie dziewczynie.
  • Jestem Sam - Sam Dawson ma Zespół Aspergera, uwielbia The Beatles i wraz z pomocą kilkorga przyjaciół wychowuje swoją córeczkę Lucy Diamond.
  • The Story of Luke -  25-letni Luke mieszka ze swoimi dziadkami. Kiedy umiera babcia, Luke zostaje zmuszony do zamieszkania z krewnymi. Na jego drodze pojawi się ktoś, kto podobnie jak on, stara się zrozumieć, jak funkcjonują osoby neurotypowe.
  • Parenthood – W drugim odcinku serialu u Maxa zdiagnozowany zostaje Zespół Aspergera. W dalszych odcinkach serial pokazuje metody codziennej pracy z chłopcem, terapii oraz dostosowywania go do środowiska rówieśniczego.
  • Historia wielkiego podrywu - amerykański serial komediowy, którego bohater, Sheldon to genialny fizyk z rozpoznaniem Zespołu Aspergera
  • Sherlock – Wątek Zespołu Aspergera dotyczy głównego bohatera Sherlocke`a.Książki, które warto podrzucić nastolatkowi:
  • Mark Haddon „Przypadek psa wieczorową porą” - powieść dla nastolatków. Głównym bohaterem jest chłopiec z Z.A, który prowadzi śledztwo. W Warszawie sztukę opartą na fabule ksiązki można było zobaczyć w Teatrze na Woli, obecnie do obejrzenia w Teatrze Dramatycznym.
  • „Świry, dziwadła i Zespół Aspergera” Luke Jackson – autobiografia nastolatka z Zespołem Aspergera, który pokazuje nam świat widziany swoimi oczami. Książka zawiera wiele cennych wskazówek zarówno dla dzieci, jak i opiekunów.
  • „Megan przewodnik po chłopcach”  Kate Brian– powieść dla nastolatków, w której występuje chłopiec z zespołem Aspergera.
  • „Patrz mi w oczy. Moje życie z zespołem Aspergera” John Elder Robison  – Historia człowieka, który mimo problemów ze społecznym przystosowaniem charakterystycznym dla osób z Z.A., potrafił skoncentrować się na swojej pasji i dzielić ją z innymi.
  • „Kaktus na urodziny, czyli miłość Aspergerowca” Peter Schmidt – Wszystko, co wiem, wszystko, co potrafię nigdy nie wystarczy, by odpowiednio kierować ludźmi, bo nie potrafię rozpoznawać emocji” Tak o sobie mówi dorosły Aspi Peter Schmidt, doktor nauk w dziedzinie geofizyki, doskonały matematyk.Beletrystyka dla rodziców na temat zespołu Aspergera:
  • „W naszym domu” Judi Picoult - powieść o nastoletnim Jacobie z Z.A., historia z wątkiem detektywistycznym. Polecam każdemu dorosłemu, który chce zrozumieć zespół Aspergera.
  • „Tandem w szkocką kratę” Hanna Pasterny Prawdziwa historia spotkania niewidomej autorki ze Szkotką, doktorantką Uniwersytetu Glasgow, dorosłą kobietą z rozpoznaniem Z.A..
  • „Odnaleźć Kansas. Zespół Aspergera rozszyfrowany” Aaron Likens - U Aarona Likensa zespół Aspergera zdiagnozowano w wieku 20 lat. Wkrótce potem zaczął spisywać swoje doświadczenia i refleksje.
  • „Barwne cienie i nietoperze. Życie w autystycznym świecie” Axel Brauns – główny bohater, nastolatek z objawami ze spektrum autyzmu opisuje swój świat. Książka napisana ciekawym językiem, w którym forma oddaje wrażenia sensoryczne.
  • „Urodziłem się pewnego błękitnego dnia. Pamiętniki nadzwyczajnego umysłu z zespołem Aspergera” Daniel Tammet - Daniel Tammet , sawant opowiada historię o swoim dzieciństwie i dorastaniu.

Autorka: Agnieszka Łucjanek


Kluczowe osoby w Fundacji SCOLAR w zakresie zaburzeń rozwojowych Zespołu Aspergera: 

AGNIESZKA ŁUCJANEK
psycholog. Od dwudziestu lat pracuje z osobami ze spektrum autyzmu. Obecnie w Poradni Scolar obejmuje opieką merytoryczną zespół terapeutów prowadzących terapię dzieci z objawami ze spektrum autyzmu w wieku szkolnym. Pracownik Poradni dla Dzieci z Autyzmem i ich Rodzin w Instytucie Psychiatrii I Neurologii w Warszawie.

HELENA MAGDALENA  KRAUZE
psycholog kliniczny, psychoterapeuta poznawczo-behawioralny. Wiele lat pracowała w przedszkolach, publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, gdzie zajmowała się diagnozą i terapią dzieci, młodzieży i rodziców. Pracowała w Poradni dla Osób z Autyzmem Dziecięcym w Józefowie.
W Fundacji SCOLAR prowadzi terapię indywidualną dzieci i młodzieży, szkolenia dla rodziców. Kilka miesięcy temu objęła stanowisko Dyrektora Pozaszkolnej Placówki Specjalistycznej (PPS).


AKTUALNOŚCI

„Muzeum na Wynos” oraz wizyta w księgarni BADET

Kontynuacją listopadowych zajęć „Muzeum na Wynos” organizowanych przez muzeum Narodowe na terenie PPS była wizyta dwóch z naszych grup w Muzeum. Dzieci uczestniczące w zajęciach miały okazję zobaczyć wybrane wystawy i zapoznać się z zasadami obowiązującymi w muzeum. Jest to początek dłuższej współpracy. W styczniu planujemy kolejne zajęcia, które odbywać się będą cyklicznie raz w miesiącu.

W listopadzie dzieci z grupy drugiej wzięły udział w warsztatach organizowanych na terenie księgarni BADET. Tematem zajęć była nauka pisania recenzji. Efektem są zakładki z opiniami dzieci, które czytelnicy księgarni znajdą wewnątrz wybranej książki.

Zimą myślimy o dokarmianiu ptaków. W ubiegłym tygodniu dzieci pomalowały karmniki, które zawisną niedługo przy naszej poradni. Dokarmianiem zajmą się nasze grupy.
Do Świąt szykujemy się piekąc pierniki i wykonując ozdoby choinkowe. Najwięcej czasu mają na to sobotnie grupy PPS.

Teatr w fundacji SCOLAR
14 listopada w Punkcie Przedszkolnym SCOLAR w Wilanowie odbyło się przedstawienie. Przedstawienie poruszało bardzo ważne kwestie: dobre- złe uczynki, niesienie pomocy potrzebującym bez oczekiwania niczego w zamian. Aktorzy poprzez wcielenie się w rolę złodzieja i kupca starali nauczyć dzieci rozróżniania dobrych i złych uczynków, rozwinąć w nich chęć pomocy drugiemu człowiekowi oraz zadbali o rozwijanie zdolności muzykalnych naszych podopiecznych. Początkowo dzieci były onieśmielone, ale z czasem ożywiły się i chętnie zgłaszały do interaktywnych zabaw. Dzieci chętnie uczestniczyły w tych zabawach, tańczyły z aktorami, grały na instrumentach, odpowiadały na pytania. Przedstawienie trwało około 30 minut i już wiemy, że musimy to koniecznie powtórzyć!

Wizyta w Centrum Nauki Kopernika
Pod koniec listopada dzieci z Niepublicznego Punktu Przedszkolnego SCOLAR w Wilanowie wzięły udział w wycieczkach co Centrum Nauki Kopernik. Aby zapewnić naszym dzieciom komfort podzieliliśmy się na trzy grupy.
Zwiedziliśmy Galerię Bzz-Bzz, oraz pozostałe ekspozycje dostępne w Centrum.
Naszym  celem było umożliwić naszym podopiecznym  nieskrępowane eksperymentowanie i odkrywanie świata przy pomocy wszystkich zmysłów. W obie strony podróżowaliśmy komunikacją miejską i tym samym urozmaiciliśmy dzieciom dojazd i powrót z wycieczki. Każdy nowy element wprowadza nowe doświadczenie - dla większości dzieci, podróż była równie fascynująca jak sam cel wycieczki.
Podczas zwiedzania Centrum Nauki Kopernik dzieci mogły zobaczyć wystawę „Płyń lub giń” mówiącą o żywiole jakim jest woda. Dzieci chętnie odwiedzały wystawę „Strefa Światła”, gdzie mogły doświadczyć różnych iluzji optycznych. , oraz wystawę „Nowy Świat w Ruchu” bogatą w ciekawe eksponaty.
Galeria „Bzz-bzz” natomiast zachwyciła koneserów zabaw wodą, oraz dzieci lubiące spędzać czas w ruchu. Jeden z wycieczkowiczów zapytany gdzie idzie na wycieczkę odpowiedział: „do Centrum Nauki Kropelnik”. Czyżby to przez skojarzenie z wodą.
Rodzice uczestników wycieczki otrzymali na bieżąco zdjęcia z wycieczki, aby zapewnić ich, że dzieci bawią się wyśmienicie. Do przedszkola wróciliśmy zadowoleni i uśmiechnięci, planując już kolejną wycieczkę.

Wizyta Świętego Mikołaja
!HO!HO! Czy znacie ten okrzyk? Bo nasi podopieczni już tak. 6 grudnia z okazji mikołajek w Punkcie Przedszkolnym przy ul. Kubickiego 9 w Wilanowie odbyła się świąteczna impreza. Z tej okazji naszą placówkę odwiedził  Święty  Mikołaj. U jego boku nie mogło zabraknąć cudownej Śnieżynki która z gracją pomagała Mikołajowi przy organizacji wspólnych zabaw. Ale to nie wszystko. W imprezie uczestniczyli również rodzice oraz dziadkowie naszych milusińskich. W świątecznej atmosferze wspólnie śpiewaliśmy kolędy, tańczyliśmy, graliśmy na instrumentach. Nie zabrakło bitwy  na papierowe śnieżki. Każdy miał również okazję zrobić sobie zdjęcie z naszym Mikołajem.  Ale moment, moment… przed przybyciem Mikołaja dzieciaki miały okazję wykazać się talentem plastycznym i z pomocą nauczycieli-elfów stworzyć ozdoby , które dziś pięknie prezentują się na naszej przedszkolnej choince. Nie zabrakło również najważniejszego punktu programu: rozdania prezentów na które dzieciaki cierpliwie oczekiwały a my czekamy na kolejną tak udaną imprezę.


SZKOLENIA FUNDACJI SCOLAR – HARMONOGRAM http://scolaris.pl/


FUNDACJA SCOLAR TO ZESPÓŁ 75 WYSOKO WYKWALIFIKOWANYCH TERAPEUTÓW, PSYCHOLOGÓW, PEDAGOGÓW ORAZ LEKARZY PSYCHIATRÓW. OD 2004 ROKU FUNDACJA JEST AKTYWNYM OŚRODKIEM DIAGNOSTYCZNO-TERAPEUTYCZNYM DLA OSÓB Z CAŁOŚCIOWYMI ZABURZENIAMI ROZWOJU. DO TEJ PORY ZESPÓŁ ZDIAGNOZOWAŁ JUZ PONAD 2 TYS. DZIECI Z ZABURZENIAMI ZE SPEKTRUM AUTYZMU. OD STYCZNIA 2014 ROKU FUNDACJA SCOLAR PROWADZI NIEPUBLICZNY PUNKT PRZEDSZKOLNY WPISANY NA LISTĘ OŚRODKÓW WSPÓŁPRACUJĄCYCH PRZEZ POLSKIE STOWARZYSZENIE TERAPII BEHAWIORALNEJ, A OD STYCZNIA 2015 ROKU TAKŻE JEDNĄ Z CZTERECH WARSZAWSKICH POZASZKOLNYCH PLACÓWEK SPECJALISTYCZNYCH. W RAMACH FUNDACJI SCOLAR FUNKCJONUJE 5 PLACÓWEK:
PUNKT PRZEDSZKOLNY; ZESPÓŁ PRZEDSZKOLNY; PORADNIA PSYCHOLOGICZNA PEDAGOGICZNA;
POZASZKOLNA PLACÓWKA SPECJALISTYCZNA (PPS); OŚRODEK SZKOLENIA.