PROJEKT SZKOLENIOWY
„POMAGAM! – Wiem jak!”
Głównym celem naszego projektu jest dostosowanie i podniesienie kwalifikacji osób pracujących z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością (całościowe zaburzenia rozwoju – ZA, autyzm) .
Projektem obejmiemy 630 OSÓB (członków rodzin osób niepełnosprawnych, nauczycieli, pedagogów, psychologów, logopedów i in. osoby bezpośrednio zaangażowane w proces rehabilitacji społecznej osób niepełnosprawnych, również na poziomie edukacyjnym) z obszaru całej Polski
I. SZKOLENIA DLA RODZICÓW
RODZICE będą mieli możliwość zwiększenia swojej wiedzy dotyczącej niepełnosprawności dziecka, a także zdobycia umiejętności praktycznych pozwalających na:
- stworzenie w domu efektywnego środowiska terapeutycznego,
- radzenie sobie z własnym stresem i frustracją związaną z niepełnosprawnością dziecka,
- poznanie możliwości prawnych w kontaktach z instytucjami,
- radzenie sobie z trudnymi zachowaniami dzieci,
- rozmawianie z dzieckiem o jego niepełnosprawności,
- zwiększenie wiedzy o chorobach współistniejących,
- nabycie umiejętności planowania terapii i treningu komunikacji dziecka.
Każdy z uczestników będzie mógł wziąć udział w jednym bloku. Blok to 4 dni szkoleniowe (30 godz. zegar./ 40 godz. dydaktycznych).
Rodzicom zaproponujemy do wyboru jeden z 2 Bloków:
BLOK 1. Od diagnozy do terapii autyzm
Skierowany do rodziców młodszych dzieci z rozpoznaniem całościowych zaburzeń rozwoju. Składający się z następujących tematów:
- Od diagnozy do terapii autyzm- 1 dzień,
- Zachowania niepożądane- 2-3 dzień
- Metoda zachowań werbalnych w terapii małego dziecka- 4 dzień.
BLOK 1. Od diagnozy do terapii zespół Aspergera
Skierowany do rodziców dzieci z zespołem Aspergera. Składający się z następujących tematów
- Od diagnozy do terapii zespół Aspergera- 1-2 dzień,
- Farmakoterapia i zaburzenia współistniejące- 3 dzień,
- Zachowania trudne- 4 dzień,
Planujemy zorganizowanie 5 grup (po 18 osób), każda z grup skorzysta z 4 dni szkoleniowych.
II. SZKOLENIA DLA KADRY- TERAPEUTÓW/ PEDAGOGÓW/ PSYCHOLOGÓW/ LOGOPEDÓW
KADRA pracującej z osobami z CZR – poszerzy wiedzę oraz zwiększy kompetencje w zakresie:
- rozwijania umiejętności komunikacyjnych dzieci,
- radzenia sobie z trudnymi zachowaniami dzieci w warunkach zajęć indywidualnych i grupowych,
- prowadzenia zajęć grupowych dla dzieci ze spektrum autyzmu z naciskiem na nabywanie umiejętności społecznych,
- wykorzystania VB-MAPP- narzędzia do oceny umiejętności oraz pisania programów, nabędzie umiejętności planowania terapii i treningu komunikacji dziecka,
- uczenia płynności (nauczania precyzyjnego, budowania systemu kart, procedury uczenia bez błędu, najbardziej efektywnych sposobów zbierania danych)
- rozmawiania o niepełnosprawności z dzieckiem i z grupą rówieśniczą, rozwiązywanie konfliktów w grupie.
Każdy z uczestników będzie mógł wziąć udział w jednym bloku, w zależności od swojego doświadczenia oraz zainteresowań tematycznych. Blok to 4 dni szkoleniowe (30 godz. zegar./ 40 godz. dydaktycznych).
BLOK 1. Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych – „od dźwięku do myślenia”
- Od dźwięku do języka- 2 dni,
- Uczenie generatywne- 1 dzień,
- Teoria Ram Relacyjnych- 1 dzień
BLOK 2. Stosowana analiza zachowania sposobem na efektywną edukację
- Stosowana Analiza Zachowania- 2 dni,
- Zachowania trudne- 2 dni.
BLOK 3. Ocena i uczenie wczesnych umiejętności komunikacyjnych małych dzieci
- VB-MAPP – behawioralne narzędzie konstruowania programów terapeutycznych i mierzenia wyników terapii, ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności językowych- 2 dni,
- Uczenie do płynności (nauczania precyzyjnego, budowania systemu kart, procedury uczenia bez błędu, najbardziej efektywnych sposobów zbierania danych)- 1 dzień,
- Metoda zachowań werbalnych- planowanie terapii i trening komunikacji małego dziecka, które nie posiada umiejętności mowy lub ma ją poważnie ograniczoną tzw. Wczesna Interwencja Behawioralna- 1 dzień.
BLOK 4. Efektywna praca z grupą
- Zabawa najlepszym sposobem na naukę umiejętności społecznych 1 dzień.
- Trening Umiejętności Społecznych dla dzieci szkolnych- 2 dni,
- Praca z grupą- szkolenie dla specjalistów i nauczycieli pracujących z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym- 1 dzień.
Przewidywany koszt udziału w 4 dniach szkoleniowych (30 godzin zegarowych/40 godzin dydaktycznych): 120zł
Projekt w 90% finansowany jest z środków PFRON, uczestnicy pokrywają 10% wkładu własnego.
Szczegółowy program poszczególnych bloków wraz z terminami dostępny tu:
Blok 1: https://scolar.pl/szkolenia-b1/
Blok 2: https://scolar.pl/specjalisci-blok-2/
Blok 3: https://scolar.pl/specjalisci-blok-3/
Blok 4: https://scolar.pl/specjalisci-blok-4/