BLOK 2

BLOK 2. Stosowana Analiza Zachowania sposobem na efektywną edukację

W ramach bloku proponujemy następujące tematy:

  1. Stosowana Analiza Zachowania- 2 dni,
  2. Zachowania trudne- 2 dni.

PROGRAM POSZCZEGÓLNYCH DNI SZKOLENIOWYCH:

1-2 DZIEŃ Stosowana Analiza Zachowania

W ramach Stosowanej Analizy Zachowania wykorzystujemy procedury, które wywodzą się z praw rządzących zachowaniem człowieka. Dzięki nim uczymy dzieci zachowań potrzebnych do niezależnego życia, adekwatnych społecznie umiejętności oraz niwelujemy problemy społeczne

Prowadzący: Weronika Kolczyńska- terapeuta behawioralny

Czas szkolenia: 2 dni w godz. 9.00- 16.30

PROGRAM:

PROGRAM:

1. Czym jest Stosowana Analiza Zachowania – rys historyczny

2. Czteroelementowa zależność – wyodrębnienie elementów

  • Bodziec różnicujący a operacje motywacyjne
  • Reakcje
  • Konsekwencje

3. Wzmacnianie

  • Czym jest wzmocnienie a czym nie jest
  • Rodzaje wzmocnień

a) Ocena preferencji

b) Ocena wzmocnień

c) Jak efektywnie wzmacniać

  • Wzmacnianie ciągle a sporadyczne
  • Rozrzedzanie wzmocnień

d) Wzmocnienia negatywne

4. Karanie – czy karaniem możemy nauczyć?

5. Jak uczyć nowych zachowań?

a) Typy podpowiedzi i ich wycofywanie

b) Nauczanie intensywne, incydentalne, uczenie w NET

c) Próby skomasowane, rozszerzone, losowe

d) Uczenie bez błędu

6.  Kształtowanie

7. Łańcuchy zachowań

8. Uczenie komunikacji – funkcjonalna analiza języka

a) Podstawowe elementy werbalne

b) Podstawy wprowadzania AAC

9. Uczenie samodzielności i zabawy

  • Plany aktywności

10. Narzędzia do oceny różnych umiejętności (w języku polskim VBMAPP, ESDM i w języku angielskim EFL, Social Savy, PLAC, PEAK)

11. Pisanie programów

3-4 DZIEŃ Zachowania trudne

Szkolenie dla specjalistów i rodziców o praktycznych sposobach zapobiegania tzw. zachowaniom trudnym i metodom kształtowania prawidłowych wzorców zachowań.
Krzyk, płacz, odmowa, agresja oraz inne zachowania niepożądane dziecka zakłócają przebieg zajęć edukacyjnych. Jak właściwie na nie reagować? W jaki sposób skutecznie rozwijać pożądane zachowania?

Prowadzący: Joanna Mikołajczyk psycholog, analityk zachowania BCBA, superwizor BCBA

Czas szkolenia: 2 dni w godz. 9.00-16.30 

PROGRAM:

I. Definiowanie zachowań niepożądanych

  1. Co jest dla nas trudnym zachowaniem?
  2. Definicje zachowań niepożądanych
  3. U kogo obserwujemy zachowania problemowe?
  4. Jak precyzyjnie opisać zachowanie do zmiany i dlaczego to jest ważne?
  5. Pinpoint jako precyzyjny opis zachowania

II. Dlaczego zachowania niepożądane się pojawiają i powtarzają?

1. Co ma wpływ na zachowanie? – czteroelementowa zależność

  • Zmienne poprzedzające
  • Konsekwencje wzmacniające
  • Jak to działa w praktyce – praktyczne przykłady z życia codziennego

2. Jak znaleźć funkcję zachowania?

  • Czym jest Funkcjonalna Ocena Zachowania i co dzięki niej zyskujemy?
  • Ocena pośrednia: kwestionariusz wywiadu wg G.P. Hanley’a; kwestionariusz FAI
  • Ocena opisowa: wykresy punktowe i notatki ABC
  • Analiza Funkcjonalna: klasyczna, oparta na próbach, IISCA wg G.P. Hanley’a (wyzwania i zalety)

3. Możliwe funkcje zachowań niepożądanych

  • Pozyskanie, Ucieczka, Automatycznego wzmacniania
  • Czy funkcje mogą być połączone?

III. Modyfikowanie zachowań problemowych

  1. Do czego dążymy? – cele terapii opartych na SAZ
  2. Czy to co robimy jest właściwe? – aspekty etyczne
  3. Ogólne wskazówki dotyczące planowania interwencji

IV. Tworzenie i wprowadzanie interwencji

1. Czy możemy zapobiegać zachowaniom niepożądanym? – działania proaktywne

  • Jak sposób uczenia i organizacja czasu wpływają na pojawianie się zachowań problemowych?
  • Jak spowodować żeby uczeń chciał współpracować? – praktyczne pomysły do wykorzystania w przedszkolu, szkole i w domu
  • Czego uczyć, żeby zachowania niepożądane nie musiały się pojawić?
  • Zapobieganie zachowaniom trudnym wg G.P. Hanley’a

2. Rozwijanie zachowań pożądanych/uczenie strategii zastęczych

  • Wzmacnianie różnicujące DRO, DRA, DRI – praktyczne przykłady
  • Kontrakty behawioralne
  • Metoda kształtowania – Interwencja oparta na budowaniu repertuaru umiejętności wg G.P. Hanley’a (SBT)

3. Modyfikowanie konsekwencji – zmniejszanie ilości zachowań niepożądanych

  • Wygaszanie – Czym jest, a czym nie jest? Czy zawsze jest bezpieczne? Dlaczego we współczesnym podejściu Stosowanej Analizy Zachowania nie zaleca się „pełnego wygaszania” i co oferuje się w zamian?
  • Dlaczego karanie NIE jest podstawą modyfikowania zachowań niepożądanych?
  • Karanie negatywne – metody i przykłady
  • Karanie pozytywne – metody i przykłady
  • Możliwe niepożądane skutki i ograniczenia w stosowaniu kar

4. Radzenie sobie z zachowaniami trudnymi w grupie – zestawienie strategii

5. Współpraca z opiekunami dziecka przy pracy nad zachowaniem

  • Dlaczego jest istotna? – zjawisko kontrastu behawioralnego

Formy szkoleniowe:

  • Praca w grupach
  • Dyskusja
  • Film
  • Praktyczne przykłady z codziennej pracy terapeutycznej

JAK SIĘ ZAPISAĆ?

  1. Wypełnij formularz on-line.
  2. Czekaj na zwrotną wiadomość mailową (zwykle trwa to kilka minut).
  3. Postępuj zgodnie z instrukcją w otrzymanym mailu.

W przypadku pytań, prosimy o kontakt na mail: [email protected]

Przypominamy:

  1. Uczestnik projektu może skorzystać tylko z jednego Bloku szkoleniowego.
  2. Koszt udziału w projekcie wynosi 190 zł.
  3. Warunkiem uzyskania zaświadczenia, jest uczestnictwo we wszystkich 4 dniach szkoleniowych składających się na dany blok.

Najbliższe 4 dniowe szkolenie odbędzie się ON-LINE, tj. GRUPA 1:

23-24.07
dzień 1 i 2 Stosowana Analiza Zachowania
03-04.09
dzień 3 i 4 Zachowania trudne

GRUPA 2 (ON-LINE):

27-28.08
dzień 1 i 2 Stosowana Analiza Zachowania
24-25.09
dzień 3 i 4 Zachowania trudne

GRUPA 3 (ON-LINE):

17-18.09
dzień 1 i 2 Stosowana Analiza Zachowania
01-02.10
dzień 3 i 4 Zachowania trudne

GRUPA 4- ZMIANA FORMY SZKOLENIA ZE STACJONARNEJ WE WROCŁAWIU NA ON-LINE:

08-09.10
dzień 1 i 2 Stosowana Analiza Zachowania
22-23.10
dzień 3 i 4 Zachowania trudne

GRUPA 5 (ON-LINE):

05-06.11
dzień 1 i 2 Stosowana Analiza Zachowania
03-04.12
dzień 3 i 4 Zachowania trudne

GRUPA 6 (ON-LINE):

26-27.11
dzień 1 i 2 Stosowana Analiza Zachowania
10-11.12
dzień 3 i 4 Zachowania trudne

GRUPA 8- STACJONARNIE W POZNANIU:

04-05.02
dzień 1 i 2 Stosowana Analiza Zachowania
25-26.02
dzień 3 i 4 Zachowania trudne

GRUPA 11 (ON-LINE):

18-19.03
dzień 1 i 2 Stosowana Analiza Zachowania
25-26.03
dzień 3 i 4 Zachowania trudne

 

  GRUPA 2

Data: 27 sierpnia- 25 września 2022

Czas trwania: 30 godzin

Miejsce: on-line

 

ZAPISY ZAMKNIĘTE 

 

 

  GRUPA 3

Data: 17 września- 02 października 2022

Czas trwania: 30 godzin

Miejsce: on-line

 

ZAPISY ZAMKNIĘTE

 

 

  GRUPA 4

Data: 08 października- 23 października 2022

Czas trwania: 30 godzin

Miejsce: on-line

 

ZAPISY ZAMKNIĘTE

 

 

  GRUPA 5

Data: 05 listopada- 04 grudnia 2022

Czas trwania: 30 godzin

Miejsce: on-line

 

ZAPISY ZAMKNIĘTE

 

 

  GRUPA 6

Data: 26 listopada- 11 grudnia 2022

Czas trwania: 30 godzin

Miejsce: on-line

 

ZAPISY ZAMKNIĘTE

 

GRUPA 8- STACJONARNIE W POZNANIU

Data: 04-26 lutego 2023

Czas trwania: 30 godzin

Miejsce: stacjonarnie- Fundacja „Dom Autysty” w Poznaniu

 

ZAPISY ZAMKNIĘTE

 

  GRUPA 11

Data: 18-26 marca 2023

Czas trwania: 30 godzin

Miejsce: on-line

 

ZAPISZ SIĘ NA SZKOLENIE

Zapoznaj się  z Regulaminem udziału w projekcie