BLOK 2
BLOK 2. Stosowana Analiza Zachowania sposobem na efektywną edukację
W ramach bloku proponujemy następujące tematy:
- Stosowana Analiza Zachowania- 2 dni,
- Zachowania trudne- 2 dni.
PROGRAM POSZCZEGÓLNYCH DNI SZKOLENIOWYCH:

1-2 DZIEŃ Stosowana Analiza Zachowania
W ramach Stosowanej Analizy Zachowania wykorzystujemy procedury, które wywodzą się z praw rządzących zachowaniem człowieka. Dzięki nim uczymy dzieci zachowań potrzebnych do niezależnego życia, adekwatnych społecznie umiejętności oraz niwelujemy problemy społeczne
Prowadzący: Weronika Kolczyńska- terapeuta behawioralny
Czas szkolenia: 2 dni w godz. 9.00- 16.30
PROGRAM:
PROGRAM:
1. Czym jest Stosowana Analiza Zachowania – rys historyczny
2. Czteroelementowa zależność – wyodrębnienie elementów
- Bodziec różnicujący a operacje motywacyjne
- Reakcje
- Konsekwencje
3. Wzmacnianie
- Czym jest wzmocnienie a czym nie jest
- Rodzaje wzmocnień
a) Ocena preferencji
b) Ocena wzmocnień
c) Jak efektywnie wzmacniać
- Wzmacnianie ciągle a sporadyczne
- Rozrzedzanie wzmocnień
d) Wzmocnienia negatywne
4. Karanie – czy karaniem możemy nauczyć?
5. Jak uczyć nowych zachowań?
a) Typy podpowiedzi i ich wycofywanie
b) Nauczanie intensywne, incydentalne, uczenie w NET
c) Próby skomasowane, rozszerzone, losowe
d) Uczenie bez błędu
6. Kształtowanie
7. Łańcuchy zachowań
8. Uczenie komunikacji – funkcjonalna analiza języka
a) Podstawowe elementy werbalne
b) Podstawy wprowadzania AAC
9. Uczenie samodzielności i zabawy
- Plany aktywności
10. Narzędzia do oceny różnych umiejętności (w języku polskim VBMAPP, ESDM i w języku angielskim EFL, Social Savy, PLAC, PEAK)
11. Pisanie programów

3-4 DZIEŃ Zachowania trudne
Szkolenie dla specjalistów i rodziców o praktycznych sposobach zapobiegania tzw. zachowaniom trudnym i metodom kształtowania prawidłowych wzorców zachowań.
Krzyk, płacz, odmowa, agresja oraz inne zachowania niepożądane dziecka zakłócają przebieg zajęć edukacyjnych. Jak właściwie na nie reagować? W jaki sposób skutecznie rozwijać pożądane zachowania?
Prowadzący: Joanna Mikołajczyk psycholog, analityk zachowania BCBA, superwizor BCBA
Czas szkolenia: 2 dni w godz. 9.00-16.30
PROGRAM:
I. Definiowanie zachowań niepożądanych
- Co jest dla nas trudnym zachowaniem?
- Definicje zachowań niepożądanych
- U kogo obserwujemy zachowania problemowe?
- Jak precyzyjnie opisać zachowanie do zmiany i dlaczego to jest ważne?
- Pinpoint jako precyzyjny opis zachowania
II. Dlaczego zachowania niepożądane się pojawiają i powtarzają?
1. Co ma wpływ na zachowanie? – czteroelementowa zależność
- Zmienne poprzedzające
- Konsekwencje wzmacniające
- Jak to działa w praktyce – praktyczne przykłady z życia codziennego
2. Jak znaleźć funkcję zachowania?
- Czym jest Funkcjonalna Ocena Zachowania i co dzięki niej zyskujemy?
- Ocena pośrednia: kwestionariusz wywiadu wg G.P. Hanley’a; kwestionariusz FAI
- Ocena opisowa: wykresy punktowe i notatki ABC
- Analiza Funkcjonalna: klasyczna, oparta na próbach, IISCA wg G.P. Hanley’a (wyzwania i zalety)
3. Możliwe funkcje zachowań niepożądanych
- Pozyskanie, Ucieczka, Automatycznego wzmacniania
- Czy funkcje mogą być połączone?
III. Modyfikowanie zachowań problemowych
- Do czego dążymy? – cele terapii opartych na SAZ
- Czy to co robimy jest właściwe? – aspekty etyczne
- Ogólne wskazówki dotyczące planowania interwencji
IV. Tworzenie i wprowadzanie interwencji
1. Czy możemy zapobiegać zachowaniom niepożądanym? – działania proaktywne
- Jak sposób uczenia i organizacja czasu wpływają na pojawianie się zachowań problemowych?
- Jak spowodować żeby uczeń chciał współpracować? – praktyczne pomysły do wykorzystania w przedszkolu, szkole i w domu
- Czego uczyć, żeby zachowania niepożądane nie musiały się pojawić?
- Zapobieganie zachowaniom trudnym wg G.P. Hanley’a
2. Rozwijanie zachowań pożądanych/uczenie strategii zastęczych
- Wzmacnianie różnicujące DRO, DRA, DRI – praktyczne przykłady
- Kontrakty behawioralne
- Metoda kształtowania – Interwencja oparta na budowaniu repertuaru umiejętności wg G.P. Hanley’a (SBT)
3. Modyfikowanie konsekwencji – zmniejszanie ilości zachowań niepożądanych
- Wygaszanie – Czym jest, a czym nie jest? Czy zawsze jest bezpieczne? Dlaczego we współczesnym podejściu Stosowanej Analizy Zachowania nie zaleca się „pełnego wygaszania” i co oferuje się w zamian?
- Dlaczego karanie NIE jest podstawą modyfikowania zachowań niepożądanych?
- Karanie negatywne – metody i przykłady
- Karanie pozytywne – metody i przykłady
- Możliwe niepożądane skutki i ograniczenia w stosowaniu kar
4. Radzenie sobie z zachowaniami trudnymi w grupie – zestawienie strategii
5. Współpraca z opiekunami dziecka przy pracy nad zachowaniem
- Dlaczego jest istotna? – zjawisko kontrastu behawioralnego
Formy szkoleniowe:
- Praca w grupach
- Dyskusja
- Film
- Praktyczne przykłady z codziennej pracy terapeutycznej

JAK SIĘ ZAPISAĆ?
- Wypełnij formularz on-line.
- Czekaj na zwrotną wiadomość mailową (zwykle trwa to kilka minut).
- Postępuj zgodnie z instrukcją w otrzymanym mailu.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt na mail: [email protected]
Przypominamy:
- Uczestnik projektu może skorzystać tylko z jednego Bloku szkoleniowego.
- Koszt udziału w projekcie wynosi 190 zł.
- Warunkiem uzyskania zaświadczenia, jest uczestnictwo we wszystkich 4 dniach szkoleniowych składających się na dany blok.
Najbliższe 4 dniowe szkolenie odbędzie się ON-LINE, tj. GRUPA 1:
GRUPA 2 (ON-LINE):
GRUPA 3 (ON-LINE):
GRUPA 4- ZMIANA FORMY SZKOLENIA ZE STACJONARNEJ WE WROCŁAWIU NA ON-LINE:
GRUPA 5 (ON-LINE):
GRUPA 6 (ON-LINE):
GRUPA 8- STACJONARNIE W POZNANIU:
GRUPA 11 (ON-LINE):
GRUPA 2
Data: 27 sierpnia- 25 września 2022
Czas trwania: 30 godzin
Miejsce: on-line
ZAPISY ZAMKNIĘTE
GRUPA 3
Data: 17 września- 02 października 2022
Czas trwania: 30 godzin
Miejsce: on-line
ZAPISY ZAMKNIĘTE
GRUPA 4
Data: 08 października- 23 października 2022
Czas trwania: 30 godzin
Miejsce: on-line
ZAPISY ZAMKNIĘTE
GRUPA 5
Data: 05 listopada- 04 grudnia 2022
Czas trwania: 30 godzin
Miejsce: on-line
ZAPISY ZAMKNIĘTE
GRUPA 6
Data: 26 listopada- 11 grudnia 2022
Czas trwania: 30 godzin
Miejsce: on-line
ZAPISY ZAMKNIĘTE
GRUPA 8- STACJONARNIE W POZNANIU
Data: 04-26 lutego 2023
Czas trwania: 30 godzin
Miejsce: stacjonarnie- Fundacja „Dom Autysty” w Poznaniu
ZAPISY ZAMKNIĘTE
GRUPA 11
Data: 18-26 marca 2023
Czas trwania: 30 godzin
Miejsce: on-line
ZAPISZ SIĘ NA SZKOLENIE
Zapoznaj się z Regulaminem udziału w projekcie