BLOK 2
BLOK 2. Stosowana Analiza Zachowania sposobem na efektywną edukację
W ramach bloku proponujemy następujące tematy:
- Stosowana Analiza Zachowania- 2 dni,
- Zachowania trudne- 2 dni.
PROGRAM POSZCZEGÓLNYCH DNI SZKOLENIOWYCH:

1-2 DZIEŃ Stosowana Analiza Zachowania
W ramach Stosowanej Analizy Zachowania wykorzystujemy procedury, które wywodzą się z praw rządzących zachowaniem człowieka. Dzięki nim uczymy dzieci zachowań potrzebnych do niezależnego życia, adekwatnych społecznie umiejętności oraz niwelujemy problemy społeczne
Prowadzący: Weronika Kolczyńska- terapeuta behawioralny
Czas szkolenia: 2 dni w godz. 9.00- 16.30
PROGRAM:
PROGRAM:
1. Czym jest Stosowana Analiza Zachowania – rys historyczny
2. Czteroelementowa zależność – wyodrębnienie elementów
- Bodziec różnicujący a operacje motywacyjne
- Reakcje
- Konsekwencje
3. Wzmacnianie
- Czym jest wzmocnienie a czym nie jest
- Rodzaje wzmocnień
a) Ocena preferencji
b) Ocena wzmocnień
c) Jak efektywnie wzmacniać
- Wzmacnianie ciągle a sporadyczne
- Rozrzedzanie wzmocnień
d) Wzmocnienia negatywne
4. Karanie – czy karaniem możemy nauczyć?
5. Jak uczyć nowych zachowań?
a) Typy podpowiedzi i ich wycofywanie
b) Nauczanie intensywne, incydentalne, uczenie w NET
c) Próby skomasowane, rozszerzone, losowe
d) Uczenie bez błędu
6. Kształtowanie
7. Łańcuchy zachowań
8. Uczenie komunikacji – funkcjonalna analiza języka
a) Podstawowe elementy werbalne
b) Podstawy wprowadzania AAC
9. Uczenie samodzielności i zabawy
- Plany aktywności
10. Narzędzia do oceny różnych umiejętności (w języku polskim VBMAPP, ESDM i w języku angielskim EFL, Social Savy, PLAC, PEAK)
11. Pisanie programów

3-4 DZIEŃ Zachowania „trudne”, czyli niepoprawne kontekstowo – skuteczne interwencje w nurcie współczesnej Stosowanej Analizy Zachowania
SZKOLENIE DLA SPECJALISTÓW
Krzyk, płacz, odmowa, zachowania agresywne i autoagresywne stanowią duże wyzwanie dla osób z najbliższego otoczenia osób przejawiających zachowania trudne.
Dlatego zapraszamy Państwa na wyjątkowe szkolenie, które odpowie na pytania: „jak właściwie reagować na zachowania trudne pacjenta?”, „dlaczego rozwijanie funkcjonalnych zachowań jest najskuteczniejszym rozwiązaniem?”, „czy możliwe jest efektywne poradzenie sobie z agresją i autoagresją podopiecznego?”
Wyjątkowość tego szkolenia polega na tym, że nie tylko przedstawimy Państwu metody o potwierdzonej badaniami naukowymi skuteczności, w nurcie Stosowanej Analizy Zachowania, ale również zaprezentujemy „nowe oblicze” Stosowanej Analizy Zachowania, która promuje etyczne, skoncentrowane na pacjencie, pozytywne i pełne empatii podejście do kwestii zachowań stanowiących wyzwanie, której jednym z wiodących haseł jest „Compassion over compliance” (współczucie ponad posłuszeństwem).
Prowadzący: Joanna Mikołajczyk – psycholog, analityk zachowania, superwizor (BCBA/PLTB)
Czas szkolenia: 2 dni w godz. 9.00- 16.30
PROGRAM:
I. Jaka jest Współczesna Stosowana Analiza Zachowania? (Today’s ABA)
II. Czy zachowania „trudne” rzeczywiście są trudne
1. Co jest dla nas trudnym zachowaniem?
2. Czym jest zachowanie nieodpowiednie kontekstowo?
3. Dlaczego „zwalczanie” zachowań „trudnych” to nie jest dobry pomysł?
III. Dlaczego „się zachowujemy”?
1. Zachowanie jako Odpowiedź
2. Co ma wpływ na zachowanie? – czteroelementowa zależność
Zmienne poprzedzające
Konsekwencje wzmacniające
Jak to działa w praktyce – praktyczne przykłady z życia codziennego
3. Czy stosowanie wzmacniania negatywnego może mieć niepożądane skutki?
4. Determinizm – każde zachowanie ma swoją przyczynę
5. Co to są obszary „zachowanio-trudno-genne”?
IV. Definiowanie i mierzenie zachowań
1. PINPOINT jako precyzyjny opis zachowania
2. Jak „działa pinpoit”? – ćwiczenia praktyczne
V. Ocena funkcji zachowania
1. Jak znaleźć funkcję zachowania?
Czym jest Funkcjonalna Ocena Zachowania i co dzięki niej zyskujemy?
Ocena pośrednia: kwestionariusze wywiadu (wywiad otwarty wg G.P. Hanley’a)
Ocena opisowa: wykresy punktowe i notatki ABC – przykłady praktyczne
Analiza Funkcjonalna: klasyczna, oparta na próbach, IISCA wg G.P. Hanley’a (wyzwania i zalety)
2. Możliwe funkcje zachowań niepożądanych
Pozyskanie, Ucieczka, Automatycznego wzmacniania
Czy funkcje mogą być połączone?
VI. Modyfikowanie zachowań problemowych
1. Do czego dążymy? – cele terapii opartych na SAZ
2. Czy to co robimy jest właściwe? – aspekty etyczne
3. Ogólne wskazówki dotyczące planowania interwencji
VII. Tworzenie i wprowadzanie interwencji
1. Trzy główne grupy strategii – czy wszystkie są tak samo ważne?
2. Czy możemy zapobiegać zachowaniom niepożądanym? – działania proaktywne/ praktyczne przykłady
Nasycanie ciągłe i procedura NCR
Trening Funkcjonalnej Komunikacji – podstawy
Co możemy zrobić, żeby nie mieć zachowań „ucieczkowych”?
o Czym jest „kontekst pełen pozytywnych emocji”?
o Ucz się, zanim zaczniesz uczyć
o Procedura High-P, dawanie wyboru, Zasada Premacka i inne skuteczne narzędzia dla funkcji ucieczki
o Systematyczne odwrażliwianie – czyli, gdy powodem ucieczki jest lęk
Zapobieganie zachowaniom trudnym wg G.P. Hanley’a
3. Rozwijanie zachowań pożądanych/uczenie strategii zastępczych
Wzmacnianie różnicujące DRA, DRI – praktyczne przykłady
Kontrakty behawioralne – praktyczne przykłady
Kształtowanie pozytywnych zachowań – procedura SBT, czyli interwencja oparta na budowaniu repertuaru umiejętności wg G.P. Hanley’a
4. Modyfikowanie konsekwencji – Dlaczego Współczesna Stosowana Analiza Zachowania odchodzi od stosowania procedur awersyjnych?
Wygaszanie – dlaczego we współczesnym podejściu Stosowanej Analizy Zachowania nie zaleca się „pełnego wygaszania” i co oferuje się w zamian?
Dlaczego karanie NIE jest podstawą modyfikowania zachowań niepożądanych?
Karanie negatywne – przykłady oraz co możemy „zamiast”?
Karanie pozytywne – przykłady oraz co możemy „zamiast”?
Niepożądane skutki i ograniczenia w stosowaniu kar
VIII. Zachowania trudne w grupie – podsumowanie procedur omówionych wcześniej
Formy szkoleniowe:
Praca w grupach
Dyskusja
Filmy
Praktyczne przykłady z codziennej pracy terapeutycznej

JAK SIĘ ZAPISAĆ?
- Wypełnij formularz on-line.
- Czekaj na zwrotną wiadomość mailową (zwykle trwa to kilka minut).
- Postępuj zgodnie z instrukcją w otrzymanym mailu.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt na mail: [email protected]
Przypominamy:
- Uczestnik projektu może skorzystać tylko z jednego Bloku szkoleniowego.
- Koszt udziału w projekcie wynosi 190 zł.
- Warunkiem uzyskania zaświadczenia, jest uczestnictwo we wszystkich 4 dniach szkoleniowych składających się na dany blok.
GRUPA 1- ZAMKNIĘTA- Biała Podlaska:
GRUPA 2 (ON-LINE):
GRUPA 1
Data: 03 czerwca- 18 czerwca 2023
Czas trwania: 30 godzin
Miejsce: Biała Podlaska
ZAMKNIĘTA
GRUPA 2
Data: 03 czerwca- 18 czerwca 2023
Czas trwania: 30 godzin
Miejsce: on-line