TERAPEUTYCZNE
GRY FABULARNE
TABLETOP RPG
Specjalna forma łącząca elementy tradycyjnych
gier fabularnych z celem terapeutycznym. Takie gry
są używane w różnych kontekstach terapeutycznych,
pomagając uczestnikom rozwijać umiejętności społeczne,
 emocjonalne i poznawcze. Wspierają lepsze radzenie sobie z problemami psychicznymi i emocjonalnymi. Terapeutyczne RPG są zaprojektowane tak, aby wspierać proces leczenia, samorozwoju i autorefleksji.

Jak działają terapeutyczne gry RPG?

Główna zasada terapeutycznych RPG jest podobna do klasycznych gier fabularnych 
– gracze tworzą postacie i biorą udział w opowiadanej historii. Jednak w kontekście terapeutycznym, gry są dostosowane do indywidualnych potrzeb uczestników.

Mistrz gry (GM) i uczestnicy współpracują, aby tworzyć narrację, która jest nie tylko ekscytująca, ale i edukacyjna, pozwalając uczestnikom na refleksję nad swoimi emocjami, zachowaniami i wyzwaniami życiowymi.

Możliwe obszary w terapeutycznych grach RPG

Rozwój umiejętności
społecznych

Gracze uczą się efektywnej komunikacji, współpracy, negocjacji 
i rozwiązywania konflikt.w poprzez interakcje z innymi postaciami 
w grze.

Wzmacnianie
samoświadomości

Podczas gry uczestnicy mogą analizować własne zachowania i reakcje
na sytuacje w grze, co może prowadzić do głębszego zrozumienia siebie.

Radzenie sobie
z emocjami

Gra daje przestrzeń do wyrażania emocji i radzenia sobie z trudnymi uczuciami, takimi jak stres, lęk, złość, czy smutek. Może także pomóc 
w nauce regulacji emocji.

Rozwiązywanie
problemów

Gracze mają możliwość rozwiązywania wyzwań i zagadek w kontekście gry, co rozwija zdolności poznawcze i kreatywność w szukaniu rozwiązań.

Praca nad tożsamością

i rolami społecznymi

Gry fabularne pozwalają uczestnikom na eksperymentowanie z różnymi rolami, co może wspierać rozwój tożsamości i poprawiać pewność siebie.

Wspieranie zdrowia psychicznego

Terapeutyczne RPG mogą pomóc osobom zmagającym się z depresją, lękiem, traumą czy innymi problemami zdrowia psychicznego,
oferując bezpieczne i wspierające środowisko, w którym mogą pracować nad swoimi wyzwaniami.

Przykład zastosowania

W terapeutycznych grach RPG, takich jak Dungeons & Dragons, uczestnicy mogą przechodzić przez fabuły, które poruszają kwestie związane z emocjami, relacjami międzyludzkimi, wytrwałością, czy rozwiązywaniem konfliktów. Mistrz gry może wprowadzać sytuacje, które pomagają graczom wypracować strategię radzenia sobie z emocjami, rozwiązywaniem trudnych sytuacji społecznych, czy akceptowaniem porażek.

Dzięki współpracy, dzieleniu się doświadczeniami i wspólnemu tworzeniu fabuły, gracze mogą rozwijać swoje umiejętności interpersonalne i emocjonalne, co może przekładać się na realne poprawienie jakości ich życia.

Zastosowanie w terapii

Terapeutyczne RPG są stosowane grupowej oraz w pracy z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi. Są wykorzystywane przez terapeutów w pracy nad szerokim zakresem problemów, takich jak:

  • Zaburzenia lękowe
  • Depresja
  • Trudności w relacjach interpersonalnych
  • Traumatyczne przeżycia
  • Rozwój osobisty
  • Problemy z poczuciem własnej wartości

Wspólne granie w gry fabularne może stanowić cenną część procesu terapeutycznego,łącząc zabawę z głęboką refleksją i pracą nad sobą.

Osoby grające w tego typu gry wykorzystują i uczą się wielu umiejętności podczas zabawy, które mogą przenieść się na inne aspekty ich życia.

Poniżej umiejętności, które są używane i rozwijane w tego typu grach.

1. Umiejętności
wykonawcze
  • Skupianie się na istotnych szczegółach
  • Utrzymywanie koncentracji na długoterminowych zadaniach
  • Zmiana uwagi
  • Dzielenie zadań na mniejsze części
  • Ustalanie priorytetów
  • Multitasking
  • Przypomnienie istotnych informacji
  • Łączenie informacji
  • Wyobrażanie sobie różnych możliwości
  • Przewidywanie potencjalnych konsekwencji
  • Elastyczne myślenie
  • Opóźniona gratyfikacja
  • Poczucie czasu
  • Samokontrola
  • Hamowanie zachowań impulsywnych
2. Świadomość emocjonalna
i regulacja
  • Świadomość emocjonalna
  • Mówienie innym o swoich emocjach
  • Zarządzanie stresem
  • Tolerowanie gniewu
  • Zarządzanie ekscytacją
  • Tolerowanie smutku i straty
  • Zauważanie emocji innych
  • Stawianie czoła lękom
  • Tolerowanie nieoczekiwanych zmian
  • Tolerowanie niepożądanych wyników
3. Krytyczne myślenie
i rozwiązywanie problemów
  • Ciekawość
  • Zadawanie istotnych pytań
  • Analizowanie skomplikowanych informacji
  • Wyciąganie trafnych wniosków
  • Decydowanie pomiędzy dwiema złymi opcjami
  • Ocena skutków własnych działań
  • Nauka na błędach innych
  • Kreatywność i improwizacja
  • Rozumowanie przestrzenne
4. Myślenie społeczne
i komunikacja społeczna
  • Odczytywanie mimiki twarzy innych
  • Zgaduj emocje innych
  • Przewidywanie, co inni mogą zrobić
  • Zadawanie pytań o myśli innych
  • Dopasowanie słów do słuchacza
  • Stawianie granic
  • Zadawanie pytań o uczucia innych
  • Wspieranie emocjonalne innych
  • Empatia
  • Zasady społeczne
  • Działanie w zespole
  • Praca z osobami, których nie lubimy
  • Zauważanie gaf społecznych
  • Radzenie sobie z gafami społecznymi
  • Nawiązywanie nowych przyjaźni
  • Wzmacnianie dzielenia się w relacjach
5. Świadomość siebie
i rozwój tożsamości
  • Rozpoznawanie swoich mocnych stron
  • Rozpoznawanie swoich słabości
  • Pozwalanie sobie na bycie wrażliwym
  • Próbowanie nowych zachowań
  • Rozpoznawanie, że wszyscy możemy odgrywać „role”
  • Nauka zmiany ról
  • Poznawanie naszych ograniczeń i granic
  • Próba filozofii życiowych
  • Eksploracja kwestii egzystencjalnych
  • Badanie i akceptowanie niewygodnych/niepożądanych części siebie

Oferta zajęć

TERAPEUTYCZNE
GRY FABULARNE
TABLETOP RPG
4-6
Osób w grupie
12
Zajęć
(raz w tygodniu, przez okres ok. 3 miesięcy)
3
godziny trwania zajęć
2000 zł
Koszt

Opis zajęć

Terapeutyczne gry fabularne (tabletop RPG) łączą tradycyjne gry RPG z celem terapeutycznym. Zajęcia wspierają rozwój umiejętności społecznych, emocjonalnych i poznawczych oraz pomagają radzić sobie z problemami psychicznymi. Gry są dostosowane do indywidualnych potrzeb uczestników, wspierając proces leczenia, samorozwoju i autorefleksji.

Grupa docelowa

Zajęcia grupowe dla osób powyżej 13. roku życia (grupa 4-6 osób). Grupy są dobrane wiekowo oraz według potrzeb terapeutycznych, co zapewnia indywidualne podejście i wspiera efektywność terapii.

Zajęcia prowadzone przez doświadczonych terapeutów w bezpiecznym, wspierającym środowisku, stanowią wartościowe narzędzie w pracy nad rozwojem osobistym i zdrowiem psychicznym.

Zapisz się już dziś i rozpocznij swoją przygodę z terapeutycznymi grami fabularnymi!