BLOK 6
BLOK 6. Zachowania problemowe u osób w spektrum autyzmu
Zapraszamy do udziału w projekcie „Pomagam! Wiem jak!”. Oferujemy szkolenia w 90% wspófinansowane z funduszy PFRON.
Koszt uczestnictwa w 4 dniowym bloku szkoleniowym wynosi 215 zł.
W ramach bloku proponujemy następujące tematy:
- Zachowania „trudne”, czyli niepoprawne kontekstowo- skuteczne interwencje w nurcie współczesnej Stosowanej Analizy Zachowania- 3 dni,
- Jak „ogarnąć” klasę – 1 dzień.
UWAGA: 3- dniowe Trudne Zachowania w BLOKU 6 od 2- dniowych w BLOKU 2 różnią się:
– rozszerzeniem niektórych kwestii,
– dodatkowymi procedurami,
– ilością ćwiczeń
oraz dodatkową sesją Q&A (pytania od uczestników dotyczące treści szkolenia i ich indywidualnych przypadków).
PROGRAM POSZCZEGÓLNYCH DNI SZKOLENIOWYCH:

1-3 DZIEŃ Zachowania "trudne", czyli niepoprawne kontekstowo- skuteczne interwencje w nurcie współczesnej Stosowanej Analizy Zachowania
Krzyk, płacz, odmowa, zachowania agresywne i autoagresywne stanowią duże wyzwanie dla osób z najbliższego otoczenia osób przejawiających zachowania trudne. Dlatego zapraszamy Państwa na wyjątkowe szkolenie, które odpowie na pytania: „jak właściwie reagować na zachowania trudne pacjenta?”, „dlaczego rozwijanie funkcjonalnych zachowań jest najskuteczniejszym rozwiązaniem?”, „czy możliwe jest efektywne poradzenie sobie z agresją i autoagresją podopiecznego?” Wyjątkowość tego szkolenia polega na tym, że nie tylko przedstawimy Państwu metody o potwierdzonej badaniami naukowymi skuteczności, w nurcie Stosowanej Analizy Zachowania, ale również zaprezentujemy „nowe oblicze” Stosowanej Analizy Zachowania, która promuje etyczne, skoncentrowane na pacjencie, pozytywne i pełne empatii podejście do kwestii zachowań, stanowiących wyzwanie, której jednym z wiodących haseł jest „Compassion over compliance” (współczucie ponad posłuszeństwem).
Prowadzący: Joanna Mikołajczyk – psycholog, analityk zachowania, superwizor (BCBA/PLTB)
Czas szkolenia: 3 dni w godz. 9.00- 16.30
PROGRAM:
I. Czym są zachowania niepoprawne kontekstowo?
1. Dlaczego „zwalczanie” zachowań „trudnych” to nie jest dobry pomysł?
II. Czy to co robimy jest właściwe?
1. Czym kierujemy się przy wyborze strategii terapeutycznych?
2. Priorytety etyczne wg współczesnej stosowanej analizy zachowania?
3. Wartości współczesnej stosowanej analizy zachowania?
4. Niebezpieczeństwo eskalacji zachowania i strategie regulacji
III. Dlaczego „się zachowujemy”?
1. Zachowanie jako Odpowiedź
2. Co ma wpływ na zachowanie?- czteroelementowa zależność
– Zmienne poprzedzające
– Konsekwencje wzmacniające- skąd wiemy czy wzmacniamy
– Jak to działa w praktyce – praktyczne przykłady z codziennej praktyki terapeutycznej
3. Czy stosowanie wzmacniania negatywnego może mieć niepożądane skutki?
4. Determinizm, czyli każde zachowanie ma swoją przyczynę
5. Co to są obszary „zachowanio-trudno-genne”?
IV. Definiowanie i mierzenie zachowań
1. PINPOINT jako precyzyjny opis zachowania
2. Jak „działa pinpoit”?- ćwiczenia
3. Jak możemy zbierać dane?
V. Ocena funkcji zachowania – szukanie odpowiedzi na pytanie „dlaczego?”
1. Jak możemy poznać i zrozumieć zachowania ucznia?
– Czym jest Funkcjonalna Ocena Zachowania i co dzięki niej zyskujemy?
– Ocena pośrednia: kwestionariusze wywiadu (wywiad otwarty wg G.P. Hanley’a; kwestionariusze FAI, MAS, QABF, FAST),
– Ocena opisowa: wykresy punktowe i notatki ABC
– Czym jest Analiza Funkcjonalna i czy warto po nią sięgnąć?
2. Możliwe funkcje zachowań niepożądanych
– Pozyskanie, Ucieczka, Automatyczne wzmacnianie
– Forma a funkcja zachowania
– Jak funkcje mogą być połączone?
VI. Modyfikowanie zachowań problemowych
1. Do czego dążymy? – cele terapii opartych na SAZ
2. Czym są niezbędne umiejętności funkcjonalne
3. Ogólne wskazówki dotyczące planowania interwencji
VII. Tworzenie i wprowadzanie interwencji
1. Trzy główne grupy strategii – czy wszystkie są tak samo ważne?
2. Czy możemy zapobiegać zachowaniom niepożądanym?- działania proaktywne/ przykłady z praktyki
– Zacznij od budowania relacji
– Ucz się, zanim zaczniesz uczyć
– Czym jest środowisko bogate we wzmocnienia, stan 3xZ i dlaczego to ważne?
– Interakcje z uczniem kiedy jest JEGO czas
– Rozwijanie współpracy z uczniem
– Co zrobić, gdy uczeń „walczy” o wzmocnienia – nasycanie ciągłe i procedura NCR
– Trening Funkcjonalnej Komunikacji – uczymy proszenia i odmawiania (podstawy)
– Co możemy zrobić, żeby nie mieć zachowań „ucieczkowych”?
* Procedura High-P, dawanie wyboru, Zasada Premacka i inne skuteczne narzędzia dla zachowań w funkcji ucieczki
* Systematyczne odwrażliwianie – gdy powodem ucieczki jest lęk
– Zapobieganie zachowaniom trudnym wg dr. G.P. Hanley’a
3. Rozwijanie zachowań pożądanych/uczenie strategii zastępczych
– Wzmacnianie różnicujące DRO, DRA, DRI, DRL, DRH, DRD – czy wszystkie reakcje wzmacniamy tak samo? Czy wszystkie zachowania „problemowe” trzeba zminimalizować do „zera”? przykłady z praktyki
– „Spiszmy kontrakt!” Czyli jak Kontrakty Behawioralne zmieniają nasze zachowania w pozytywny sposób – przykłady z praktyki
– Kształtowanie pozytywnych zachowań – procedura SBT, czyli Terapia Oparta na Budowaniu Umiejętności wg dr. G.P. Hanley’a
4. Dlaczego współczesna Stosowana Analiza Zachowania nie polega już na procedurach awersyjnych?
– Wygaszanie – Czym jest, a czym nie jest? Czy zawsze jest bezpieczne? Dlaczego we współczesnym podejściu Stosowanej Analizy Zachowania nie zaleca się „pełnego wygaszania” i co oferuje się w zamian („niepełne” wygaszanie i Kind Extinction)
– Logiczne i naturalne konsekwencje zachowań niepoprawnych kontekstowo
– Co zrobić, gdy zachowanie jest niebezpieczne lub eskaluje do niebezpiecznego?
– Po co sięgnąć „zamiast” kary?
– Niepożądane skutki i ograniczenia w stosowaniu kar
Formy szkoleniowe:
– Praca w grupach,
– „Burza mózgów”
– Dyskusja
– Pytania z wyborem
– Filmy
– Sesja Q&A
– Praktyczne przykłady z codziennej pracy terapeutycznej

4 DZIEŃ Jak "ogarnąć" klasę
Prowadzący: Michalina Korzeniewska- pedagog specjalny, analityk zachowania BCBA, nauczyciel w szkole Fundacji Scolar
Czas szkolenia: 1 dzień w godz. 9.00- 16.30
PROGRAM:
1. Skuteczne techniki zarządzania klasą.
2. Propozycje klasowych systemów motywacyjnych i interwencji możliwych do przeprowadzenia w grupie.
3. Najskuteczniejsze techniki proaktywne zmniejszające prawdopodobieństwo pojawienia się zachowań „trudnych” w klasie.

JAK SIĘ ZAPISAĆ?
- Wypełnij formularz on-line (jest on aktywny w momencie otwarcia zapisów na daną grupę, szczegóły poniżej).
- Czekaj na zwrotną wiadomość mailową (zwykle trwa to kilka minut).
- Postępuj zgodnie z instrukcją w otrzymanym mailu.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt na mail: [email protected].
Przypominamy:
- Uczestnik projektu może skorzystać tylko z JEDNEGO Bloku szkoleniowego w trakcie trwania projektu (tj. w okresie kwiecień 2025- styczeń 2026).
- Koszt udziału w projekcie wynosi 215 zł.
- Warunkiem uzyskania zaświadczenia jest uczestnictwo we wszystkich 4 dniach szkoleniowych, składających się na dany Blok oraz dopełnienie pozostałych wymaganych formalności (wskazanych w regulaminie w § 6).
GRUPA 1
Data: terminy dostępne wkrótce
Czas trwania: 30 godzin
Miejsce: on-line