BLOK 3

BLOK 3. Ocena i uczenie wczesnych umiejętności komunikacyjnych małych dzieci

Zapraszamy do udziału w projekcie „Pomagam! Wiem jak!”. Oferujemy szkolenia w 90% wspófinansowane z funduszy PFRON.

Koszt uczestnictwa w 4 dniowym bloku szkoleniowym wynosi 215 zł.

W ramach bloku proponujemy następujące tematy:

  1. VB-MAPP – behawioralne narzędzie konstruowania programów terapeutycznych i mierzenia wyników terapii, ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności językowych- 2 dni,
  2. Jak we współczesnej Stosowanej Analizie Zachowania uczyć na fundamencie pozytywnych emocji? Pierwsze kluczowe cele terapii- 1 dzień
  3. Uczenie do płynności (nauczania precyzyjnego, budowania systemu kart, procedury uczenia bez błędu, najbardziej efektywnych sposobów zbierania danych)- 1 dzień

PROGRAM POSZCZEGÓLNYCH DNI SZKOLENIOWYCH:

1-2 DZIEŃ VB-MAPP – behawioralne narzędzie konstruowania programów terapeutycznych i mierzenia wyników terapii, ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności językowych

Wśród narzędzi behawioralnych dostępnych na rynku polskim trudno znaleźć lepsze z uwagi na jego prostotę, przejrzystość, mierzalność oraz rozmieszczenie poszczególnych umiejętności w porządku rozwojowym. Szkolenie uczy, jak wykorzystać je w pracy terapeutycznej z dziećmi z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.

Prowadzący: Marta Sierocka- Rogala- superwizor BCBA, logopeda, pedagog, dyrektor programowy Fundacji SCOLAR i SCOLARIS

Czas szkolenia: 2 dni w godz. 9.00-16.30 

PROGRAM:

CZĘŚĆ I

  • Tradycyjne podejście do nabywania języka
  • Zachowanie werbalne – definicja, charakter wzmacniania zachowań werbalnych
  • Funkcjonalna analiza języka Skinnera
  • Bodziec różnicujący a operacje motywacyjne
  • Mandy, takty
  • Umiejętności echowe
  • Umiejętności intrawerbalne
  • Wieloelementowa kontrola bodźcowa
  • Rola słuchacza
  • VB-MAPP – rys historyczny
  • Struktura narzędzia
  • Wskazówki dotyczące dokonywania oceny
  • Zestawy pomocy

CZĘŚĆ II

  • Dokonywanie oceny
  • Wypełnianie wykresów
  • Ocena barier
  • Tworzenie programu terapeutycznego na podstawie VB-MAPP
  • Ocena gotowości do zmiany
  • Podsumowanie

3 DZIEŃ Jak we współczesnej Stosowanej Analizie Zachowania uczyć na fundamencie pozytywnych emocji? Pierwsze kluczowe cele terapii

Planowanie i rozpoczynanie procesu terapii może budzić wiele pytań. Jak zbudować relację z uczniem? Czy da się sprawić, żeby nauka była dobrą zabawą? Jak efektywnie rozwijać mowę/ komunikację ucznia? W trakcie 7,5-godzinnego szkolenia, uczestnicy dowiedzą się, co jest kluczowe przed rozpoczęciem terapii, dlaczego budowanie i utrzymywanie dobrej relacji jest absolutnie niezbędne, jak określać cele, jak skutecznie prowadzić trening komunikacji, czego należy unikać a na co kłaść nacisk, aby uczeń chętnie się z nami uczył nowych umiejętności.

Prowadzący: Joanna Mikołajczyk- psycholog, analityk zachowania, superwizor (BCBA)

Czas szkolenia: 1 dzień w godz. 9.00- 16.30

PROGRAM:

1. Wartości współczesnej Stosowanej Analizy Zachowania

2. Co wpływa na zachowanie i dlaczego ta wiedza jest ważna?
• Dlaczego wzmacnianie jest ważne
• Dlaczego motywacje są zmienne?
• Po czym poznać, że wzmacniam?
• Dlaczego zmuszanie do dobrego zachowania, to nie jest dobry pomysł?

3. Czym jest fundament pozytywnych emocji? „Teach from joy”
• Czym jest środowisko bogate we wzmocnienia i jak je zbudować?
• Czym jest stan 3xZ i jak uczeń może go osiągnąć?
• Kiedy mózg może się uczyć?
• Preferencje i potrzeby ucznia

4. Budowanie relacji z uczniem
Parowanie – czyli jak stać się częścią środowiska bogatego we wzmocnienia
• Jak może wyglądać parowanie – praktyczne przykłady
Mój czas vs Jego/Jej czas – dlaczego ten podział jest ważny
• Praktyczne wykorzystanie parowania – kształtowanie reakcji na imię

5. Rozwijanie współpracy z uczniem
• Nie da się uczyć wszystkiego naraz – zostaw wyzwania na później
• Jak zbudować podstawy współpracy?

6. Uczenie nowych umiejętności, czyli czas na wyzwania
• Wzmacnianie zróżnicowane – czy każde zachowanie wzmacniamy tak samo?
• Kształtuj umiejętności w oparciu o realne kroki
• Uczenie w oparciu o naturalną motywację ucznia (uczenie w NET) – czyli uczymy się szybciej i chętniej
• Planowanie nauki z wykorzystaniem „Łuku uczenia” – czyli jak tę całą wiedzę o motywacji i wzmacnianiu połączyć
• Metoda 10-5-3 jako pomocna strategia, gdy nie udaje się od razu wycofać podpowiedzi

7. Cele na „pierwszy ogień”
• Dlaczego bez koncentracji uwagi nic się nie uda?
• Komunikacja „ratuje życie” – o rozwijaniu funkcjonalnej komunikacji
• Dlaczego każdy potrzebuje się nauczyć tolerowania odmowy i odroczenia wzmocnienia

4 DZIEŃ Uczenie do płynności

Budowanie systemu kart, procedury uczenia bez błędu, elastyczne i efektywne rozwijanie słownika u najmłodszych dzieci, najbardziej efektywne sposoby zbierania danych.

Prowadzący: Michalina Korzeniewska- pedagog specjalny, analityk zachowania BCBA, wieloletni nauczyciel w szkole Fundacji Scolar

Czas szkolenia: 1 dzień w godz. 9.00-16.30 

PROGRAM:

  1. Dlaczego płynność jest ważna?
  2. Wprowadzenie do uczenia precyzyjnego- kroki pracy nad płynnymi zachowaniami (wyznać, przećwicz, sprawdź, przećwicz, sprawdź…).
  3. Budowanie systemu kart.
  4. Procedura uczenia bez błędu.
  5. Najbardziej efektywny sposób zbierania danych.

JAK SIĘ ZAPISAĆ?

  1. Wypełnij formularz on-line (jest on aktywny w momencie otwarcia zapisów na daną grupę, szczegóły poniżej).
  2. Czekaj na zwrotną wiadomość mailową (zwykle trwa to kilka minut).
  3. Postępuj zgodnie z instrukcją w otrzymanym mailu.

W przypadku pytań, prosimy o kontakt na mail: [email protected].

Przypominamy:

  1. Uczestnik projektu może skorzystać tylko z JEDNEGO Bloku szkoleniowego w trakcie trwania projektu (tj. w okresie kwiecień 2025- styczeń 2026).
  2. Koszt udziału w projekcie wynosi 215 zł.
  3. Warunkiem uzyskania zaświadczenia jest uczestnictwo we wszystkich 4 dniach szkoleniowych, składających się na dany Blok oraz dopełnienie pozostałych wymaganych formalności (wskazanych w regulaminie w § 6).

GRUPA 1 (ON-LINE):

12-13.04
1-2 dzień: VB-MAPP
17.05
3 dzień: Jak we współczesnej Stosowanej Analizie Zachowania uczyć na fundamencie pozytywnych emocji
18.05
4 dzień: Uczenie do płynności

DOSTĘPNE GRUPY Z MOŻLIWOŚCIĄ ZAPISU PONIŻEJ

GRUPA 1

Data: 12 kwietnia- 18 maja 2025

Czas trwania: 30 godzin

Miejsce: on-line

ZAPISY ZAMKNIĘTE (GRUPA ZEBRANA)

GRUPA 2

Data: terminy dostępne wkrótce

Czas trwania: 30 godzin

Miejsce: on-line

ZAPISY DOSTĘPNE WKRÓTCE