BLOK 3
BLOK 3. Ocena i uczenie wczesnych umiejętności komunikacyjnych małych dzieci
Zapraszamy do udziału w projekcie „Pomagam! Wiem jak!”. Oferujemy szkolenia w 90% wspófinansowane z funduszy PFRON.
Koszt uczestnictwa w 4 dniowym bloku szkoleniowym wynosi 215 zł.
W ramach bloku proponujemy następujące tematy:
- VB-MAPP – behawioralne narzędzie konstruowania programów terapeutycznych i mierzenia wyników terapii, ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności językowych- 2 dni,
- Jak we współczesnej Stosowanej Analizie Zachowania uczyć na fundamencie pozytywnych emocji? Pierwsze kluczowe cele terapii- 1 dzień
- Uczenie do płynności (nauczania precyzyjnego, budowania systemu kart, procedury uczenia bez błędu, najbardziej efektywnych sposobów zbierania danych)- 1 dzień
PROGRAM POSZCZEGÓLNYCH DNI SZKOLENIOWYCH:

1-2 DZIEŃ VB-MAPP – behawioralne narzędzie konstruowania programów terapeutycznych i mierzenia wyników terapii, ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności językowych
Wśród narzędzi behawioralnych dostępnych na rynku polskim trudno znaleźć lepsze z uwagi na jego prostotę, przejrzystość, mierzalność oraz rozmieszczenie poszczególnych umiejętności w porządku rozwojowym. Szkolenie uczy, jak wykorzystać je w pracy terapeutycznej z dziećmi z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Prowadzący: Marta Sierocka- Rogala- superwizor BCBA, logopeda, pedagog, dyrektor programowy Fundacji SCOLAR i SCOLARIS
Czas szkolenia: 2 dni w godz. 9.00-16.30
PROGRAM:
CZĘŚĆ I
- Tradycyjne podejście do nabywania języka
- Zachowanie werbalne – definicja, charakter wzmacniania zachowań werbalnych
- Funkcjonalna analiza języka Skinnera
- Bodziec różnicujący a operacje motywacyjne
- Mandy, takty
- Umiejętności echowe
- Umiejętności intrawerbalne
- Wieloelementowa kontrola bodźcowa
- Rola słuchacza
- VB-MAPP – rys historyczny
- Struktura narzędzia
- Wskazówki dotyczące dokonywania oceny
- Zestawy pomocy
CZĘŚĆ II
- Dokonywanie oceny
- Wypełnianie wykresów
- Ocena barier
- Tworzenie programu terapeutycznego na podstawie VB-MAPP
- Ocena gotowości do zmiany
- Podsumowanie

3 DZIEŃ Jak we współczesnej Stosowanej Analizie Zachowania uczyć na fundamencie pozytywnych emocji? Pierwsze kluczowe cele terapii
Planowanie i rozpoczynanie procesu terapii może budzić wiele pytań. Jak zbudować relację z uczniem? Czy da się sprawić, żeby nauka była dobrą zabawą? Jak efektywnie rozwijać mowę/ komunikację ucznia? W trakcie 7,5-godzinnego szkolenia, uczestnicy dowiedzą się, co jest kluczowe przed rozpoczęciem terapii, dlaczego budowanie i utrzymywanie dobrej relacji jest absolutnie niezbędne, jak określać cele, jak skutecznie prowadzić trening komunikacji, czego należy unikać a na co kłaść nacisk, aby uczeń chętnie się z nami uczył nowych umiejętności.
Prowadzący: Joanna Mikołajczyk- psycholog, analityk zachowania, superwizor (BCBA)
Czas szkolenia: 1 dzień w godz. 9.00- 16.30
PROGRAM:
1. Wartości współczesnej Stosowanej Analizy Zachowania
2. Co wpływa na zachowanie i dlaczego ta wiedza jest ważna?
• Dlaczego wzmacnianie jest ważne
• Dlaczego motywacje są zmienne?
• Po czym poznać, że wzmacniam?
• Dlaczego zmuszanie do dobrego zachowania, to nie jest dobry pomysł?
3. Czym jest fundament pozytywnych emocji? „Teach from joy”
• Czym jest środowisko bogate we wzmocnienia i jak je zbudować?
• Czym jest stan 3xZ i jak uczeń może go osiągnąć?
• Kiedy mózg może się uczyć?
• Preferencje i potrzeby ucznia
4. Budowanie relacji z uczniem
• Parowanie – czyli jak stać się częścią środowiska bogatego we wzmocnienia
• Jak może wyglądać parowanie – praktyczne przykłady
• Mój czas vs Jego/Jej czas – dlaczego ten podział jest ważny
• Praktyczne wykorzystanie parowania – kształtowanie reakcji na imię
5. Rozwijanie współpracy z uczniem
• Nie da się uczyć wszystkiego naraz – zostaw wyzwania na później
• Jak zbudować podstawy współpracy?
6. Uczenie nowych umiejętności, czyli czas na wyzwania
• Wzmacnianie zróżnicowane – czy każde zachowanie wzmacniamy tak samo?
• Kształtuj umiejętności w oparciu o realne kroki
• Uczenie w oparciu o naturalną motywację ucznia (uczenie w NET) – czyli uczymy się szybciej i chętniej
• Planowanie nauki z wykorzystaniem „Łuku uczenia” – czyli jak tę całą wiedzę o motywacji i wzmacnianiu połączyć
• Metoda 10-5-3 jako pomocna strategia, gdy nie udaje się od razu wycofać podpowiedzi
7. Cele na „pierwszy ogień”
• Dlaczego bez koncentracji uwagi nic się nie uda?
• Komunikacja „ratuje życie” – o rozwijaniu funkcjonalnej komunikacji
• Dlaczego każdy potrzebuje się nauczyć tolerowania odmowy i odroczenia wzmocnienia

4 DZIEŃ Uczenie do płynności
Budowanie systemu kart, procedury uczenia bez błędu, elastyczne i efektywne rozwijanie słownika u najmłodszych dzieci, najbardziej efektywne sposoby zbierania danych.
Prowadzący: Michalina Korzeniewska- pedagog specjalny, analityk zachowania BCBA, wieloletni nauczyciel w szkole Fundacji Scolar
Czas szkolenia: 1 dzień w godz. 9.00-16.30
PROGRAM:
- Dlaczego płynność jest ważna?
- Wprowadzenie do uczenia precyzyjnego- kroki pracy nad płynnymi zachowaniami (wyznać, przećwicz, sprawdź, przećwicz, sprawdź…).
- Budowanie systemu kart.
- Procedura uczenia bez błędu.
- Najbardziej efektywny sposób zbierania danych.

JAK SIĘ ZAPISAĆ?
- Wypełnij formularz on-line (jest on aktywny w momencie otwarcia zapisów na daną grupę, szczegóły poniżej).
- Czekaj na zwrotną wiadomość mailową (zwykle trwa to kilka minut).
- Postępuj zgodnie z instrukcją w otrzymanym mailu.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt na mail: [email protected].
Przypominamy:
- Uczestnik projektu może skorzystać tylko z JEDNEGO Bloku szkoleniowego w trakcie trwania projektu (tj. w okresie kwiecień 2025- styczeń 2026).
- Koszt udziału w projekcie wynosi 215 zł.
- Warunkiem uzyskania zaświadczenia jest uczestnictwo we wszystkich 4 dniach szkoleniowych, składających się na dany Blok oraz dopełnienie pozostałych wymaganych formalności (wskazanych w regulaminie w § 6).
GRUPA 1 (ON-LINE):
DOSTĘPNE GRUPY Z MOŻLIWOŚCIĄ ZAPISU PONIŻEJ
GRUPA 1
Data: 12 kwietnia- 18 maja 2025
Czas trwania: 30 godzin
Miejsce: on-line
ZAPISY ZAMKNIĘTE (GRUPA ZEBRANA)
GRUPA 2
Data: terminy dostępne wkrótce
Czas trwania: 30 godzin
Miejsce: on-line