BLOK 2

BLOK 2. Stosowana Analiza Zachowania sposobem na efektywną edukację

Zapraszamy do udziału w projekcie „Pomagam! Wiem jak!”. Oferujemy szkolenia w 90% wspófinansowane z funduszy PFRON.

Koszt uczestnictwa w 4 dniowym bloku szkoleniowym wynosi 215 zł.

W ramach bloku proponujemy następujące tematy:

  1. Stosowana Analiza Zachowania- 2 dni,
  2. Zachowania „trudne”, czyli niepoprawne kontekstowo- skuteczne interwencje w nurcie współczesnej Stosowanej Analizy Zachowania- 2 dni.

PROGRAM POSZCZEGÓLNYCH DNI SZKOLENIOWYCH:

1-2 DZIEŃ Stosowana Analiza Zachowania

W ramach Stosowanej Analizy Zachowania wykorzystujemy procedury, które wywodzą się z praw rządzących zachowaniem człowieka. Dzięki nim uczymy dzieci zachowań potrzebnych do niezależnego życia, adekwatnych społecznie umiejętności oraz niwelujemy problemy społeczne.

Prowadzący:

Weronika Nowak- terapeuta behawioralny, dyrektor szkoły Fundacji Scolar

Michalina Korzeniewska- pedagog specjalny, analityk zachowania BCBA, wieloletni nauczyciel w szkole Fundacji Scolar

Czas szkolenia: 2 dni w godz. 9.00- 16.30

PROGRAM:

1. Czym jest Stosowana Analiza Zachowania- rys historyczny.

2. Czteroelementowa zależność- wyodrębnienie elementów:

  • Bodziec różnicujący a operacje motywacyjne,
  • Reakcje,
  • Konsekwencje.

3. Wzmacnianie:

  • Czym jest wzmocnienie a czym nie jest,
  • Rodzaje wzmocnień.

a) Ocena preferencji,
b) Ocena wzmocnień,
c) Jak efektywnie wzmacniać:

  • Wzmacnianie ciągle a sporadyczne,
  • Rozrzedzanie wzmocnień.

d) Wzmocnienia negatywne.

4. Karanie- czy karaniem możemy nauczyć?

5. Jak uczyć nowych zachowań?

a) Typy podpowiedzi i ich wycofywanie,
b) Nauczanie intensywne, incydentalne, uczenie w NET,
c) Próby skomasowane, rozszerzone, losowe,
d) Uczenie bez błędu.

6.  Kształtowanie.

7. Łańcuchy zachowań.

8. Uczenie komunikacji- funkcjonalna analiza języka:

a) Podstawowe elementy werbalne,
b) Podstawy wprowadzania AAC,

9. Uczenie samodzielności i zabawy:

  • Plany aktywności.

10. Narzędzia do oceny różnych umiejętności (w języku polskim VBMAPP, ESDM i w języku angielskim EFL, Social Savy, PLAC, PEAK).

11. Pisanie programów.

3-4 DZIEŃ Zachowania "trudne", czyli niepoprawne kontekstowo- skuteczne interwencje w nurcie współczesnej Stosowanej Analizy Zachowania

Krzyk, płacz, odmowa, zachowania agresywne i autoagresywne stanowią duże wyzwanie dla osób z najbliższego otoczenia osób przejawiających zachowania trudne.
Dlatego zapraszamy Państwa na wyjątkowe szkolenie, które odpowie na pytania: „jak właściwie reagować na zachowania trudne pacjenta?”, „dlaczego rozwijanie funkcjonalnych zachowań jest najskuteczniejszym rozwiązaniem?”, „czy możliwe jest efektywne poradzenie sobie z agresją i autoagresją podopiecznego?”
Wyjątkowość tego szkolenia polega na tym, że nie tylko przedstawimy Państwu metody o potwierdzonej badaniami naukowymi skuteczności, w nurcie Stosowanej Analizy Zachowania, ale również zaprezentujemy „nowe oblicze” Stosowanej Analizy Zachowania, która promuje etyczne, skoncentrowane na pacjencie, pozytywne i pełne empatii podejście do kwestii zachowań stanowiących wyzwanie, której jednym z wiodących haseł jest „Compassion over compliance” (współczucie ponad posłuszeństwem).

Prowadzący: Joanna Mikołajczyk – psycholog, analityk zachowania, superwizor (BCBA/PLTB).

Czas szkolenia: 2 dni w godz. 9.00- 16.30

PROGRAM:

I. Czym są zachowania niepoprawne kontekstowo?

  1. Dlaczego „zwalczanie” zachowań „trudnych” to nie jest dobry pomysł?

II. Czy to, co robimy jest właściwe?

  1. Czym kierujemy się przy wyborze strategii terapeutycznych?
  2. Priorytety etyczne wg współczesnej Stosowanej Analizy Zachowania
  3. Wartości współczesnej Stosowanej Analizy Zachowania
  4. Skuteczne podpowiedzi jako kluczowy element terapii
  5. Determinizm, czyli każde zachowanie ma swoją przyczynę
  6. Co to są obszary „zachowanio- trudno- genne”?

III. Dlaczego „się zachowujemy”?

  1. Zachowanie jako Odpowiedź.
  2. Co ma wpływ na zachowanie? – czteroelementowa zależność
    – Zmienne poprzedzające,
    – Konsekwencje wzmacniające – skąd wiemy, że wzmacniamy,
    – Jak to działa w praktyce – przykłady z codziennej praktyki terapeutycznej.
  3. Czy stosowanie wzmacniania negatywnego może mieć niepożądane skutki?
  4. Skuteczne podpowiedzi jako kluczowy element terapii
  5. Determinizm, czyli każde zachowanie ma swoją przyczynę
  6. Co to są obszary „zachowanio- trudno- genne”?

IV. Ocena funkcji zachowania – szukanie odpowiedzi na pytanie „dlaczego?

  1. Jak możemy poznać i zrozumieć zachowania ucznia?
    – Ocena pośrednia: Wywiad otwarty wg dr. G.P. Hanley’a
    – Ocena opisowa: wykresy punktowe i notatki ABC – przykłady praktyczne
  2. Możliwe funkcje zachowań niepożądanych
    – Pozyskanie, Ucieczka, Automatyczne Wzmacnianie
    – Forma a funkcja zachowania
    – Jak funkcje zachowania mogą być połączone?

V. Modyfikowanie zachowań problemowych

  1. Cele terapii opartych na Stosowanej Analizie Zachowania
  2. Czym są niezbędne umiejętności funkcjonalne
  3. Ogólne wskazówki dotyczące planowania interwencji

VI. Tworzenie i wprowadzanie interwencji

  1. Trzy główne grupy strategii- czy wszystkie są tak samo ważne?
  2. Czy możemy zapobiegać pojawianiu się zachowań niepożądanych? – działania proaktywne/ przykłady z praktyki
    – Zacznij od budowania relacji
    – Ucz się, zanim zaczniesz uczyć
    – Czym jest środowisko bogate we wzmocnienia, stan 3xZ i dlaczego to ważne?
    – Interakcje z uczniem kiedy jest JEGO czas
    – Rozwijanie współpracy z uczniem
    – Co zrobić, gdy uczeń „walczy” o wzmocnienia – nasycanie ciągłe i procedura NCR
    – Trening Funkcjonalnej Komunikacji – uczymy proszenia i odmawiania (podstawy)
    – Co możemy zrobić, żeby nie mieć zachowań „ucieczkowych”?
    *Procedura High-P, dawanie wyboru, Zasada Premacka i inne skuteczne narzędzia dla zachowań w funkcji ucieczki
    * Systematyczne odwrażliwianie – gdy powodem ucieczki jest lęk
    – Zapobieganie zachowaniom trudnym wg dr. G.P. Hanley’a
  3. Rozwijanie zachowań pożądanych/uczenie strategii zastępczych
    – Wzmacnianie różnicujące DRA, DRI – jak zmieniać zachowania w oparciu o ich funkcję i formę – przykłady z praktyki
    – „Spiszmy kontrakt!”, czyli jak Kontrakty Behawioralne zmieniają nasze zachowanie w pozytywny sposób – przykłady z praktyki
    – Kształtowanie akceptacji odmowy i odroczenia wzmocnienia – elementy terapii SBT (Terapii Opartej na Umiejętnościach dr. G.P. Hanley’a)
  4. Dlaczego współczesna Stosowana Analiza Zachowania nie polega już na procedurach awersyjnych
    – Podejście Współczesnej SAZ do wygaszania („częściowe wygaszanie”, „Kind Extinction”)
    – Logiczne i naturalne konsekwencje zachowań niepoprawnych kontekstowo
    – Co zrobić, gdy zachowanie jest niebezpieczne lub eskaluje do niebezpiecznego?
    – Zachowania trudne w grupie – podsumowanie procedur omówionych wcześniej.

Formy szkoleniowe:

  • Burza mózgów
  • Dyskusja
  • Praca w grupach
  • Filmy
  • Przykłady z codziennej praktyki terapeutycznej

JAK SIĘ ZAPISAĆ?

  1. Wypełnij formularz on-line.
  2. Czekaj na zwrotną wiadomość mailową (zwykle trwa to kilka minut).
  3. Postępuj zgodnie z instrukcją w otrzymanym mailu.

W przypadku pytań, prosimy o kontakt na mail: [email protected].

Przypominamy:

  1. Uczestnik projektu może skorzystać tylko z JEDNEGO Bloku szkoleniowego w trakcie trwania projektu (tj. w okresie kwiecień 2025- styczeń 2026).
  2. Koszt udziału w projekcie wynosi 215 zł.
  3. Warunkiem uzyskania zaświadczenia jest uczestnictwo we wszystkich 4 dniach szkoleniowych, składających się na dany Blok oraz dopełnienie pozostałych wymaganych formalności (wskazanych w regulaminie w § 6).

GRUPA 1

Data: terminy dostępne wkrótce

Czas trwania: 30 godzin

Miejsce: on-line

 

ZAPISY DOSTĘPNE WKRÓTCE