BLOK 2
BLOK 2. Stosowana Analiza Zachowania sposobem na efektywną edukację
Zapraszamy do udziału w projekcie „Pomagam! Wiem jak!”. Oferujemy szkolenia w 90% wspófinansowane z funduszy PFRON.
Koszt uczestnictwa w 4 dniowym bloku szkoleniowym wynosi 215 zł.
W ramach bloku proponujemy następujące tematy:
- Stosowana Analiza Zachowania- 2 dni,
- Zachowania „trudne”, czyli niepoprawne kontekstowo- skuteczne interwencje w nurcie współczesnej Stosowanej Analizy Zachowania- 2 dni.
PROGRAM POSZCZEGÓLNYCH DNI SZKOLENIOWYCH:

1-2 DZIEŃ Stosowana Analiza Zachowania
W ramach Stosowanej Analizy Zachowania wykorzystujemy procedury, które wywodzą się z praw rządzących zachowaniem człowieka. Dzięki nim uczymy dzieci zachowań potrzebnych do niezależnego życia, adekwatnych społecznie umiejętności oraz niwelujemy problemy społeczne.
Prowadzący:
Weronika Nowak- terapeuta behawioralny, dyrektor szkoły Fundacji Scolar
Michalina Korzeniewska- pedagog specjalny, analityk zachowania BCBA, wieloletni nauczyciel w szkole Fundacji Scolar
Czas szkolenia: 2 dni w godz. 9.00- 16.30
PROGRAM:
1. Czym jest Stosowana Analiza Zachowania- rys historyczny.
2. Czteroelementowa zależność- wyodrębnienie elementów:
- Bodziec różnicujący a operacje motywacyjne,
- Reakcje,
- Konsekwencje.
3. Wzmacnianie:
- Czym jest wzmocnienie a czym nie jest,
- Rodzaje wzmocnień.
a) Ocena preferencji,
b) Ocena wzmocnień,
c) Jak efektywnie wzmacniać:
- Wzmacnianie ciągle a sporadyczne,
- Rozrzedzanie wzmocnień.
d) Wzmocnienia negatywne.
4. Karanie- czy karaniem możemy nauczyć?
5. Jak uczyć nowych zachowań?
a) Typy podpowiedzi i ich wycofywanie,
b) Nauczanie intensywne, incydentalne, uczenie w NET,
c) Próby skomasowane, rozszerzone, losowe,
d) Uczenie bez błędu.
6. Kształtowanie.
7. Łańcuchy zachowań.
8. Uczenie komunikacji- funkcjonalna analiza języka:
a) Podstawowe elementy werbalne,
b) Podstawy wprowadzania AAC,
9. Uczenie samodzielności i zabawy:
- Plany aktywności.
10. Narzędzia do oceny różnych umiejętności (w języku polskim VBMAPP, ESDM i w języku angielskim EFL, Social Savy, PLAC, PEAK).
11. Pisanie programów.

3-4 DZIEŃ Zachowania "trudne", czyli niepoprawne kontekstowo- skuteczne interwencje w nurcie współczesnej Stosowanej Analizy Zachowania
Krzyk, płacz, odmowa, zachowania agresywne i autoagresywne stanowią duże wyzwanie dla osób z najbliższego otoczenia osób przejawiających zachowania trudne.
Dlatego zapraszamy Państwa na wyjątkowe szkolenie, które odpowie na pytania: „jak właściwie reagować na zachowania trudne pacjenta?”, „dlaczego rozwijanie funkcjonalnych zachowań jest najskuteczniejszym rozwiązaniem?”, „czy możliwe jest efektywne poradzenie sobie z agresją i autoagresją podopiecznego?”
Wyjątkowość tego szkolenia polega na tym, że nie tylko przedstawimy Państwu metody o potwierdzonej badaniami naukowymi skuteczności, w nurcie Stosowanej Analizy Zachowania, ale również zaprezentujemy „nowe oblicze” Stosowanej Analizy Zachowania, która promuje etyczne, skoncentrowane na pacjencie, pozytywne i pełne empatii podejście do kwestii zachowań stanowiących wyzwanie, której jednym z wiodących haseł jest „Compassion over compliance” (współczucie ponad posłuszeństwem).
Prowadzący: Joanna Mikołajczyk – psycholog, analityk zachowania, superwizor (BCBA/PLTB).
Czas szkolenia: 2 dni w godz. 9.00- 16.30
PROGRAM:
I. Czym są zachowania niepoprawne kontekstowo?
- Dlaczego „zwalczanie” zachowań „trudnych” to nie jest dobry pomysł?
II. Czy to, co robimy jest właściwe?
- Czym kierujemy się przy wyborze strategii terapeutycznych?
- Priorytety etyczne wg współczesnej Stosowanej Analizy Zachowania
- Wartości współczesnej Stosowanej Analizy Zachowania
- Skuteczne podpowiedzi jako kluczowy element terapii
- Determinizm, czyli każde zachowanie ma swoją przyczynę
- Co to są obszary „zachowanio- trudno- genne”?
III. Dlaczego „się zachowujemy”?
- Zachowanie jako Odpowiedź.
- Co ma wpływ na zachowanie? – czteroelementowa zależność
– Zmienne poprzedzające,
– Konsekwencje wzmacniające – skąd wiemy, że wzmacniamy,
– Jak to działa w praktyce – przykłady z codziennej praktyki terapeutycznej. - Czy stosowanie wzmacniania negatywnego może mieć niepożądane skutki?
- Skuteczne podpowiedzi jako kluczowy element terapii
- Determinizm, czyli każde zachowanie ma swoją przyczynę
- Co to są obszary „zachowanio- trudno- genne”?
IV. Ocena funkcji zachowania – szukanie odpowiedzi na pytanie „dlaczego?
- Jak możemy poznać i zrozumieć zachowania ucznia?
– Ocena pośrednia: Wywiad otwarty wg dr. G.P. Hanley’a
– Ocena opisowa: wykresy punktowe i notatki ABC – przykłady praktyczne - Możliwe funkcje zachowań niepożądanych
– Pozyskanie, Ucieczka, Automatyczne Wzmacnianie
– Forma a funkcja zachowania
– Jak funkcje zachowania mogą być połączone?
V. Modyfikowanie zachowań problemowych
- Cele terapii opartych na Stosowanej Analizie Zachowania
- Czym są niezbędne umiejętności funkcjonalne
- Ogólne wskazówki dotyczące planowania interwencji
VI. Tworzenie i wprowadzanie interwencji
- Trzy główne grupy strategii- czy wszystkie są tak samo ważne?
- Czy możemy zapobiegać pojawianiu się zachowań niepożądanych? – działania proaktywne/ przykłady z praktyki
– Zacznij od budowania relacji
– Ucz się, zanim zaczniesz uczyć
– Czym jest środowisko bogate we wzmocnienia, stan 3xZ i dlaczego to ważne?
– Interakcje z uczniem kiedy jest JEGO czas
– Rozwijanie współpracy z uczniem
– Co zrobić, gdy uczeń „walczy” o wzmocnienia – nasycanie ciągłe i procedura NCR
– Trening Funkcjonalnej Komunikacji – uczymy proszenia i odmawiania (podstawy)
– Co możemy zrobić, żeby nie mieć zachowań „ucieczkowych”?
*Procedura High-P, dawanie wyboru, Zasada Premacka i inne skuteczne narzędzia dla zachowań w funkcji ucieczki
* Systematyczne odwrażliwianie – gdy powodem ucieczki jest lęk
– Zapobieganie zachowaniom trudnym wg dr. G.P. Hanley’a - Rozwijanie zachowań pożądanych/uczenie strategii zastępczych
– Wzmacnianie różnicujące DRA, DRI – jak zmieniać zachowania w oparciu o ich funkcję i formę – przykłady z praktyki
– „Spiszmy kontrakt!”, czyli jak Kontrakty Behawioralne zmieniają nasze zachowanie w pozytywny sposób – przykłady z praktyki
– Kształtowanie akceptacji odmowy i odroczenia wzmocnienia – elementy terapii SBT (Terapii Opartej na Umiejętnościach dr. G.P. Hanley’a) - Dlaczego współczesna Stosowana Analiza Zachowania nie polega już na procedurach awersyjnych
– Podejście Współczesnej SAZ do wygaszania („częściowe wygaszanie”, „Kind Extinction”)
– Logiczne i naturalne konsekwencje zachowań niepoprawnych kontekstowo
– Co zrobić, gdy zachowanie jest niebezpieczne lub eskaluje do niebezpiecznego?
– Zachowania trudne w grupie – podsumowanie procedur omówionych wcześniej.
Formy szkoleniowe:
- Burza mózgów
- Dyskusja
- Praca w grupach
- Filmy
- Przykłady z codziennej praktyki terapeutycznej

JAK SIĘ ZAPISAĆ?
- Wypełnij formularz on-line.
- Czekaj na zwrotną wiadomość mailową (zwykle trwa to kilka minut).
- Postępuj zgodnie z instrukcją w otrzymanym mailu.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt na mail: [email protected].
Przypominamy:
- Uczestnik projektu może skorzystać tylko z JEDNEGO Bloku szkoleniowego w trakcie trwania projektu (tj. w okresie kwiecień 2025- styczeń 2026).
- Koszt udziału w projekcie wynosi 215 zł.
- Warunkiem uzyskania zaświadczenia jest uczestnictwo we wszystkich 4 dniach szkoleniowych, składających się na dany Blok oraz dopełnienie pozostałych wymaganych formalności (wskazanych w regulaminie w § 6).
GRUPA 1
Data: terminy dostępne wkrótce
Czas trwania: 30 godzin
Miejsce: on-line