BLOK 6

BLOK 6. Zachowania problemowe u osób w spektrum autyzmu

W ramach bloku proponujemy następujące tematy:

  1. Trudne Zachowania- 3 dni,
  2. Jak ogarnąć klasę – 1 dzień.

UWAGA: 3- dniowe Trudne Zachowania od 2- dniowych w BLOKU 2 różnią się:

– rozszerzeniem niektórych kwestii,

– dodatkowymi procedurami,

– ilością ćwiczeń

oraz dodatkową sesją Q&A (pytania od uczestników dotyczące treści szkolenia i ich indywidualnych przypadków).

PROGRAM POSZCZEGÓLNYCH DNI SZKOLENIOWYCH:

1-3 DZIEŃ Zachowania „trudne”, czyli niepoprawne kontekstowo – skuteczne interwencje w nurcie Współczesnej Stosowanej Analizy Zachowania

SZKOLENIE DLA SPECJALISTÓW
Krzyk, płacz, odmowa, zachowania agresywne i autoagresywne stanowią duże wyzwanie dla osób z najbliższego otoczenia osób przejawiających zachowania trudne.Dlatego zapraszamy Państwa na wyjątkowe szkolenie, które odpowie na pytania: „jak właściwie reagować na zachowania trudne pacjenta?”, „dlaczego rozwijanie funkcjonalnych zachowań jest najskuteczniejszym rozwiązaniem?”, „czy możliwe jest efektywne poradzenie sobie z agresją i autoagresją podopiecznego?” Wyjątkowość tego szkolenia polega na tym, że nie tylko przedstawimy Państwu metody o potwierdzonej badaniami naukowymi skuteczności, w nurcie Stosowanej Analizy Zachowania, ale również zaprezentujemy „nowe oblicze” Stosowanej Analizy Zachowania, która promuje etyczne, skoncentrowane na pacjencie, pozytywne i pełne empatii podejście do kwestii zachowań stanowiących wyzwanie, której jednym z wiodących haseł jest „Compassion over compliance” (współczucie ponad posłuszeństwem).

Prowadzący: Joanna Mikołajczyk – psycholog, analityk zachowania, superwizor (BCBA/PLTB)

Czas szkolenia: 3 dni w godz. 9.00- 16.30

PROGRAM:

I. Jaka jest Współczesna Stosowana Analiza Zachowania? (Today’s ABA)

II. Czy zachowania „trudne” rzeczywiście są trudne
1. Co jest dla nas trudnym zachowaniem?
2. Czym jest zachowanie nieodpowiednie kontekstowo?
3. Dlaczego „zwalczanie” zachowań „trudnych” to nie jest dobry pomysł?

III. Dlaczego „się zachowujemy”?
1. Zachowanie jako Odpowiedź
2. Co ma wpływ na zachowanie? – czteroelementowa zależność
– Zmienne poprzedzające
– Konsekwencje wzmacniające
– Jak to działa w praktyce – praktyczne przykłady z życia codziennego
3. Czy stosowanie wzmacniania może mieć niepożądane skutki?
4. Determinizm – każde zachowanie ma swoją przyczynę
5. Co to są obszary „zachowanio-trudno-genne”?

IV. Definiowanie i mierzenie zachowań
1. PINPOINT jako precyzyjny opis zachowania
2. Jak „działa pinpoit”? – ćwiczenia praktyczne
3. Jak możemy zbierać dane?

V. Ocena funkcji zachowania
1. Jak znaleźć funkcję zachowania?
– Czym jest Funkcjonalna Ocena Zachowania i co dzięki niej zyskujemy?
– Ocena pośrednia: kwestionariusze wywiadu (wywiad otwarty wg G.P. Hanley’a; kwestionariusze FAI, MAS, QABF, FAST)
– Ocena opisowa: wykresy punktowe i notatki ABC – przykłady praktyczne
– Analiza Funkcjonalna: klasyczna, oparta na próbach, IISCA wg G.P. Hanley’a (wyzwania i zalety)
2. Możliwe funkcje zachowań niepożądanych
– Pozyskanie, Ucieczka, Automatycznego wzmacniania
– Czy funkcje mogą być połączone?

VI. Modyfikowanie zachowań problemowych
1. Do czego dążymy? – cele terapii opartych na SAZ
2. Czy to co robimy jest właściwe? – aspekty etyczne
3. Ogólne wskazówki dotyczące planowania interwencji

VII. Tworzenie i wprowadzanie interwencji
1. Trzy główne grupy strategii – czy wszystkie są tak samo ważne?
2. Czy możemy zapobiegać zachowaniom niepożądanym? – działania proaktywne/ praktyczne przykłady
– Nasycanie ciągłe i procedura NCR
– Trening Funkcjonalnej Komunikacji – podstawy
– Co możemy zrobić, żeby nie mieć zachowań „ucieczkowych”?
* Czym jest „kontekst pełen pozytywnych emocji”?
* Ucz się, zanim zaczniesz uczyć
* Procedura High-P, dawanie wyboru, Zasada Premacka i inne skuteczne narzędzia dla funkcji ucieczki
* Systematyczne odwrażliwianie – czyli, gdy powodem ucieczki jest lęk
– Zapobieganie zachowaniom trudnym wg G.P. Hanley’a
3. Rozwijanie zachowań pożądanych/uczenie strategii zastępczych
– Wzmacnianie różnicujące DRO, DRA, DRI, DRL, DRH, DRD – praktyczne przykłady
– Kontrakty behawioralne – praktyczne przykłady
– Kształtowanie pozytywnych zachowań – procedura SBT, czyli interwencja oparta na budowaniu repertuaru umiejętności wg G.P. Hanley’a
4. Modyfikowanie konsekwencji – Dlaczego Współczesna Stosowana Analiza Zachowania odchodzi od stosowania procedur awersyjnych?
– Wygaszanie – Czym jest, a czym nie jest? Czy zawsze jest bezpieczne? Dlaczego we współczesnym podejściu Stosowanej Analizy Zachowania nie zaleca się „pełnego wygaszania” i co oferuje się w zamian?
– Dlaczego karanie NIE jest podstawą modyfikowania zachowań niepożądanych?
– Karanie negatywne – metody i przykłady oraz co możemy „zamiast”?
– Karanie pozytywne – metody i przykłady oraz co możemy „zamiast”?
– Niepożądane skutki i ograniczenia w stosowaniu kar
5. Interwencje nakierowane na stereotypie wokalne – co warto przeczytać?

VIII. Współpraca z opiekunami dziecka przy pracy nad zachowaniem – dlaczego jest istotna? – zjawisko kontrastu behawioralnego

Formy szkoleniowe:
– Praca w grupach
– Dyskusja
– Pytania z wyborem
– Filmy
– Sesja Q&A
– Praktyczne przykłady z codziennej pracy terapeutycznej

4 DZIEŃ Jak ogarnąć klasę

Prowadzący: Michalina Korzeniewska- pedagog specjalny, analityk zachowania BCBA, nauczyciel w szkole Fundacji Scolar

Czas szkolenia: 1 dzień w godz. 9.00- 16.30

PROGRAM:

PROGRAM:

1. Skuteczne techniki zarządzania klasą.
2. Propozycje klasowych systemów motywacyjnych i interwencji możliwych do przeprowadzenia w grupie.
3. Najskuteczniejsze techniki proaktywne zmniejszające prawdopodobieństwo pojawienia się zachowań trudnych w klasie.

JAK SIĘ ZAPISAĆ?

  1. Wypełnij formularz on-line.
  2. Czekaj na zwrotną wiadomość mailową (zwykle trwa to kilka minut).
  3. Postępuj zgodnie z instrukcją w otrzymanym mailu.

W przypadku pytań, prosimy o kontakt na mail: [email protected]

Przypominamy:

  1. Uczestnik projektu może skorzystać tylko z jednego Bloku szkoleniowego.
  2. Koszt udziału w projekcie wynosi 190 zł.
  3. Warunkiem uzyskania zaświadczenia, jest uczestnictwo we wszystkich 4 dniach szkoleniowych składających się na dany blok.

GRUPA 1 (ON-LINE):

01-02.07
1-2 dzień: Zachowania trudne
22.07
3 dzień: Zachowania trudne
29.07
4 dzień: Jak ogarnąć klasę

GRUPA 2 (ON-LINE):

19-20.08
1-2 dzień: Zachowania trudne
26.08
3 dzień: Zachowania trudne
27.08
4 dzień: Jak ogarnąć klasę

GRUPA 3 (ON-LINE):

07-08.10
1-2 dzień: Zachowania trudne
14.10
3 dzień: Zachowania trudne
15.10
4 dzień: Jak ogarnąć klasę

GRUPA 4 (ON-LINE):

13-14.01
1-2 dzień: Zachowania trudne
20.01
3 dzień: Zachowania trudne
03.02
4 dzień: Jak ogarnąć klasę

GRUPA 1

Data: 01 lipca- 29 lipca 2023

Czas trwania: 30 godzin

Miejsce: on-line

 

ZAPISY ZAMKNIĘTE (GRUPA ZEBRANA)

GRUPA 2

Data: 19 sierpnia- 27 sierpnia 2023

Czas trwania: 30 godzin

Miejsce: on-line

 

ZAPISY ZAMKNIĘTE (GRUPA ZEBRANA)

GRUPA 3

Data: 07 października- 15 października 2023

Czas trwania: 30 godzin

Miejsce: on-line

 

ZAPISY ZAMKNIĘTE (GRUPA ZEBRANA)

GRUPA 4

Data: 13 stycznia- 03 lutego 2024

Czas trwania: 30 godzin

Miejsce: on-line

 

ZAPISY ZAMKNIĘTE (GRUPA ZEBRANA)