Ośrodek dla Dorosłych

WSPARCIE DOROSŁYCH OSÓB W SPEKTRUM AUTYZMU

 

SAMODZIELNOŚĆ DAJE SZANSĘ

Projekt „SAMODZIELNOŚĆ DAJE SZANSĘ” realizowany w okresie kwiecień 2024- marzec 2027r. to wsparcie dorosłych osób w spektrum autyzmu w zwiększeniu ich samodzielności. Projekt jest dofinansowany z funduszu PFRON.

Pierwszy okres finansowania projektu /Kwiecień 2024 – Marzec 2025 r./ dobiega powoli końca.

Głównym celem projektu jest zwiększanie samodzielności 36 osób powyżej 18 r.ż. z całościowymi zaburzeniami rozwoju ze sprzężoną niepełnosprawnością intelektualną, w szczególności z zespołem Aspergera (ZA). W projekcie uczestniczą mieszkańcy województwa mazowieckiego, którzy ukończyli edukację i nie korzystają z innych stacjonarnych form wsparcia. Warunki jakie powinien spełniać uczestnik to posiadanie orzeczenia o niepełnosprawności w stopniu umiarkowanym lub znacznym.

W ramach programu prowadzona jest rehabilitacja ciągła, mająca na celu rozwój umiejętności społecznych.

Działania realizowane w projekcie to:

1. Zajęcia grupowe:

  • Trening Umiejętności Społecznych,
  • Trening Organizacji Czasu Wolnego,
  • Warsztaty manualne,
  • Zajęcia Terenowe, w czasie których organizowane będą również wyjścia do różnych instytucji kultury i edukacji.

Harmonogram zajęć grupowych

2.  Zajęcia indywidualne

Działania te poprzedzimy specjalistyczną diagnozą funkcjonalną, stanowiącą niezbędny etap procesu rekrutacji oraz określenia rzeczywistego poziomu opanowanych umiejętności oraz występowania zachowań niepożądanych.

Zgłoszenia do projektu przyjmujemy:

  • mailowo na adres [email protected], lub
  • osobiście po umówieniu się telefonicznym tel. 691 804 727.

Zgłoszenia do projektu przyjmujemy:

  • mailowo na adres [email protected] lub
  • osobiście po umówieniu się telefonicznym tel. 691 804 727.

Niezbędne dokumenty są przekazywane po wstępnej rozmowie kwalifikacyjnej. Można również pobrać je z poniższych linków.

Deklaracja
Regulamin
Informacja o przetwarzaniu danych

WARTO WIEDZIEĆ

 

SAMODZIELNOŚĆ

Słowo fundament. Słowo absolutne. Samodzielność.
Niemal każdy gatunek na naszej planecie dąży do tego, żeby kolejne młode pokolenia stawały się samodzielne.  W świecie zwierząt samodzielność warunkuje przeżycie. Samodzielność to przetrwanie. W świecie przyrody samodzielność to zdobycie jedzenia, umiejętność polowania, bycie wolnym, bycie bezpiecznym, zdobycie swojego terenu.

A człowiek?  Samodzielność wiążemy ze zdolnością podejmowania decyzji, odpowiedzialnością, szacunkiem dla innych,  zaufaniem i niezależnością. Wraz z dorastaniem zwiększa się zakres naszych kompetencji i rośnie zapotrzebowanie na samodzielność.
Obserwując Młodych Dorosłych w Fundacji, zdaję sobie sprawę, że powinnam wrócić do korzeni. Zresztą nie tylko ja. Fundamentem dobrostanu dzieci, nastolatków –  zarówno moich jak i w spektrum – jest samostanowienie, samodzielność. Bez tego stają się bardziej zagubione, zranione, zaniepokojone, zależne, a z czasem ta zależność idzie w stronę infantylizacji. Samodzielność to wolność.  Każdy ma prawo do bycia wolnym.

Czy wiecie, że z roku na rok diagnozowanych jest coraz więcej osób w spektrum autyzmu w różnym wieku?  Może w Twoim otoczeniu są takie osoby, tym bardziej warto poznać nasze działania, które przynoszą wymierne rezultaty, a jakie? Posłuchajcie.

Stworzyliśmy takie miejsce, gdzie wyspecjalizowana i doświadczona kadra terapeutów wspiera młodych dorosłych w spektrum, ucząc ich i pokazując, jak stawać się bardziej samodzielnym. To zadanie jest złożone, ale tym bardzo satysfakcjonujące i wymagające doskonałego zmysłu obserwacji, umiejętności rozmowy, komunikacji z całym systemem rodzinnym, sporej wiedzy i dużego doświadczenia. Patrzymy na całego człowieka – widząc jego trudności, objawy i cechy oraz poziom ich nasilenia, mocne strony i kompetencje. Każdy człowiek jest indywidualnością i na to stawiamy.

Innego wymiaru nabiera samodzielność, kiedy dotyka osoby w spektrum. Ta szczególna grupa doświadcza różnych współistniejących zaburzeń, takich jak: zaburzenia lękowe, depresja i zaburzenia dwubiegunowe,  zaburzenia obsesyjno-kompulsywne, selektywne zaburzenia jedzenia. Dołóżmy do tego jeszcze  trudności w komunikacji i interakcji społecznej, przeciążenia sensoryczne oraz rodziców, często pełnych obaw i troski o nasz los….Ufff….a to oznacza dla nas niezwykle wymagającą pracę.

Warto poznać  opinie naszych terapeutów, którzy dumni i wzruszeni  opowiedzieli mi o sukcesach Naszych uczestników, posłuchajcie:

Do Fundacji przyszedł w dziecięcych spodenkach i koszulce w postacie z bajek, ubierała go mama.
Bez mamy zresztą niewiele by zrobił, potrafił siedzieć godzinami na łóżku zapętlony w luce czasowej. Bez polecenia nie jadł, nie ubrał się, nie wyszedł z domu, nie poszedł do łazienki. Dzisiaj jest absolutnym pasjonatem anime i mangi, samodzielnie jeździ na targi fantastyki. Planuje zostać trzy dni na festiwalu „Animatsuri”. Sam kupił sobie na tę okazję śpiwór. Sam umawia się z kolegami i koleżankami na basen. Prawda, że to ogromny postęp?

Nic do nikogo nie mówił. Siedział w rogu sali w słuchawkach na uszach, wpatrzony we własne buty. Wyjścia w teren były poza zasięgiem, lęki ściskały bez litości za gardło. Praca indywidualna i praca w grupie – dzień po dniu, tydzień po tygodniu przynosiły oszałamiające efekty: podczas spontanicznego spaceru (to już jest sukces sam w sobie) po starym mieście zwrócił się do koleżanki krążącej wokół grupy: „Kręcisz się wdzięcznie niczym stado gołębi spłoszonych byle hałasem”. Prawda, że to wyjątkowy komplement?

Kiedyś niczego nie robiła sama. Rodzice i babcia bardzo jej pomagali, często wykonując za nią czynności, które mogłaby wykonać sama. Dziewczyna nie wybierała sobie ubrań, nie decydowała o wystroju własnego pokoju. Na zajęcia dowożona była zawsze autem. Dzisiaj porusza się po mieście komunikacją miejską, ma własny styl ubierania się a rolety do pokoju wybrała i kupiła samodzielnie.

Na zajęciach indywidualnych wykonał „mapę marzeń”. Bardzo dużo czasu poświęcił na wyklejenie złotej łazienki. Łazienka była niczym zamek perskich królów. Złoto, przepych, kryształ. Z wyjątkowym zadowoleniem podsumował swoje dzieło: „Elegancja i ekstrawagancja”. Po czym samodzielnie pojechał do IKEA kupić kolorowy dywanik do własnej łazienki. I nie zapytał  o zgodę. Zaczął decydować o swojej przestrzeni.

Miała niekontrolowane wybuchy złości, w rodzinnym domu wrzało od kłótni z rodzeństwem, autoagresja i agresja przejmowały kontrolę nad jej funkcjonowaniem. Dzisiaj ta sama dziewczyna zaczyna kłótnię z mamą, ale kończy ją zamykając się w pokoju. Puszcza wtedy muzykę żeby odzyskać równowagę. Na zajęciach indywidualnych nadal zdobywa umiejętności kontroli gniewu.

Odkrył i zrozumiał, że mycie się to higiena całego ciała i powinna być częstsza niż raz na dwa tygodnie. Teraz już wie, że jego zapach wpływa na samopoczucie innych.

Od 10 lat jadł wybiórczo, jego menu ograniczało się do samych bułek. W Fundacji zjadł pierwszego w życiu pustego naleśnika. Już nie możemy się doczekać, żeby zabrać go na dobre jedzenie poza domem.

To wszystko dzieje się na naszych oczach, za sprawą naszych terapeutów, którzy codziennie wkładają ogromny wysiłek, aby nauczyć naszych Młodych Dorosłych, jak stawać się bardziej samodzielnymi. Ciężko pracują podczas terapii indywidualnej i grupowej. Oswajają własne lęki i ograniczenia, negocjują z rodzicami zakres własnej samodzielności. Widzimy ich postępy. Jesteśmy dumni, że jesteśmy świadkami ich samodzielności.

Anna Jax, autorka tekstu „Samodzielność”, terapeutka, pedagog specjalny, Fundacja SCOLAR

DLA DOROSŁYCH "- Klub JESTEM ZA"

Fundacja SCOLAR realizuje projekt Klub „Jestem ZA”. Działania Klubu prowadzone są trzy razy w tygodniu, podczas których realizowane są:

  • Trening Umiejętności Społecznych,
  • Trening Umiejętności Praktycznych,
  • Trening Organizacji Czasu Wolnego,
  • Zajęcia Terenowe, w czasie których organizowane będą również wyjścia do różnych instytucji kultury i edukacji.

W projekcie uczestniczą dorosłe osoby z niepełnosprawnościami, z diagnozą całościowych zaburzeń rozwojowych, jak również ze sprzężoną niepełnosprawnością intelektualną, w szczególności z zespołem Aspergera, z rejonu m.st. Warszawy, które ukończyły edukację i nie korzystają z innych stacjonarnych form wsparcia. Warunki jakie powinien spełniać uczestnik: posiadanie orzeczenia o niepełnosprawności w stopniu umiarkowanym lub znacznym. Projekt finansowany jest ze środków m. st. Warszawy Kontakt:Patrycja Choińska [email protected] tel. 691 804 727. 

WARTO WIEDZIEĆ

Czy wiesz, że na przestrzeni dekad postrzeganie autyzmu zmieniło się w sposób absolutnie fundamentalny?

Od teorii skrajnego męskiego mózgu, po zimne matki, ciężką chorobę do jednego z wielu sposobów odbierania rzeczywistości?
Czy wiecie, że autyzm czy ADHD to nie moda? To efekt dostępności wiedzy i diagnostyki oraz doświadczeń i świadectw ludzi po diagnozie.

Ostatnio wyświetliła mi się „rolka” z dziewczyną pytającą: Znacie zabawę “podłoga to lawa”? Znam lepszą : podłoga to szafa. Po chwili na filmie widać było dywan z ubrań. Uśmiałam się bo mam podobnie. A potem algorytm w mediach społecznościowych wyświetlał kolejne rolki i kolejne….ucieszyłam się, że temat autyzmu nie jest tematem tabu. Coraz więcej osób publikuje treści, traktując wiele ze swoich trudności z przymrużeniem oka.

Pytanie, czy jako społeczeństwo jesteśmy w dobrym miejscu?
W pewnych aspektach tak. Diagnoza i terapia jest na wyciągnięcie ręki. Wiadomo, że prywatnie załatwimy wszystko bez większych problemów. Wystarczy w wyszukiwarkę wpisać czego szukamy i wyskoczy nam mnóstwo stron z gabinetami. Schody zaczynają się gdy dodamy – diagnoza autyzmu na NFZ. A poważne schody usłane kolcami, kiedy potrzebny jest lekarz psychiatra.
Wśród nas są osoby, które odbierają świat odmiennie, ale każdy z nas ma talenty, imponującą wiedzę, jesteśmy empatyczni, narcystyczni, złościmy się i boimy. Mamy lęki, odnosimy sukcesy, staramy się wychowywać dzieci, dać z siebie 100% w pracy. Każdy ma prawo do własnego życia, dlatego warto, żeby osoby w spektrum otrzymały odpowiednie wsparcie, ponieważ życzymy sobie, by takie wsparcie i pomoc otrzymał każdy na kim nam zależy.
Im wcześniej postawiona będzie diagnoza a potem przeprowadzona terapia, tym jest większa szansa na lepsze funkcjonowanie, dlatego też najbogatsza oferta kierowana jest do dzieci.

A co z Młodymi Dorosłymi w spektrum?
Młodzi Dorośli nie znikają. Czasem z powodu lęku czy depresji bezpieczeństwo zapewniają im cztery ściany pokoju, łóżko czy ekran komputera ale to nie oznacza, że znika potrzeba przynależności. Jeżeli jeszcze tu jesteś, to czytaj dalej, ponieważ teraz zaczyna się najlepsza część.

Puśćmy wodze fantazji. Wyobraźcie sobie miejsce, gdzie wszyscy czują się zrozumiani, bezpieczni. Gdzie nie trzeba uprawiać small talku, gdzie znajdziesz wielu miłośników tabel, indeksów i list. Pogadasz o najnowszych produkcjach Anime lub gdzie możesz ponarzekać na hałas i zbyt jasne światło oraz drapiące metki.
Miejsce, gdzie w razie chęci pobycia tylko ze sobą, dostaniesz pudełko puzzli lub koc obciążający. W którym możesz przyznać, że WF w szkole był zmorą, ale kiedy najdzie Cię ochota, możesz pograć w kometkę, a każde trafienie w paletę da dużo radości i poczucia sprawczości.  Miejsce, gdzie możesz pomalować coś na płótnie, pokolorować kolorowankę antystresową, chociaż z kolorowankami jest tak, że trzeba się spieszyć, bo terapeuci też je lubią. Możesz lepić z gliny, haftować, robić przypinki, malować koszulki i torby, robić świeczki i biżuterię a jak wymyślisz sobie trójwymiarowe puzzle w dinozaury to na bank jakieś są w szafie. Planszówka? Nie ma sprawy. Gra na ukulele? Bez problemu. Wspólne gotowanie? Jak najbardziej, ale zapomnij o kanapce z szynką będziesz robił pączki nadziewane pomarańczą. Kino? Kawiarnia? Wystawa pająków? Muzeum neonów? Kręgle? Absolutnie tak! Zwykły spacer? Również. Profesjonalny kurs tańca? Nauka improwizacji?, czemu nie.
Jeśli już zakręciło Ci się w głowie od tych wrażeń to spieszę uspokoić, że czasem rozłożeni na pufach oglądamy filmy z rzutnika.
Tak wygląda klub dla Młodych Dorosłych w spektrum autyzmu. Nasz klub. Klub “Jestem ZA” Fundacji SCOLAR.
Tutaj terapeuci naprawdę znają się na rzeczy, mając wieloletnie doświadczenie zawodowe i wielogodzinne odbyte szkolenia. Nasi terapeuci mają pokłady empatii, bystre oczy i głowy, wyłapujące to, co ważne i warte zauważenia. Ludzie, którzy potrafią wspierać, ale i stawiać granice, pełni pasji i pomysłów.

Dlaczego takie miejsce jest ważne?
Osoby, które do tej pory czuły się jak niepasujący klocek, niezgrabny, niezrozumiały, mówiący dziwne rzeczy wreszcie poczują się mniej samotne. Tu odkryją swoje pasje, spróbują czegoś nowego, otworzą się na kolejny etap dorosłości. Bezpieczni, poczują się potrzebni, zrozumiani, wartościowi. Otrzymując wsparcie i narzędzia do radzenia sobie w innych sferach życia, będą mieli okazję podzielić się swoim doświadczeniem. Ktoś nauczy się bezpiecznie jechać tramwajem…dziwne? Życiowe, nie każdy pamięta, że dobrze jest trzymać się poręczy, bo inaczej zadziała grawitacja i można zrobić krzywdę sobie i innym. Przy okazji serdecznie pozdrawiamy pasażerów komunikacji miejskiej. Ktoś inny nauczy się zamawiać kawę w kawiarni. Bez milczącego, dłużącego się wpatrywania w osłupiałego baristę. Czy wiecie, ile w takiej konwersacji jest zwrotów grzecznościowych? Jeszcze inna osoba zacznie korzystać z aplikacji “jak dojadę”. Ktoś bez rumieńców obejrzy film dla dorosłych. Spokojnie…. kategoria wiekowa + 16. Ktoś przestanie się spóźniać, a ktoś inny nauczy przepraszać. Ktoś pozna cudzą perspektywę…..doceni rodziców lub zacznie im stawiać granice. Tych umiejętności jest znacznie, znacznie więcej. Naprawdę.

Dla jednej osoby to szansa na znalezienie pracy, stanie się samodzielnym, zamieszkanie bez rodziców albo tylko lub aż – znalezienie przyjaciół. Warto?  Mieć swoje miejsce.

Anna Jax, autorka tekstu, terapeutka, psycholog specjalny współpracujący z Fundacją SCOLAR